top of page

לבטל את החוק המטיל סנקציות על ערוצים זרים ("חוק אלג'זירה")

ב-4.4.2024 עתרנו לבג"ץ בדרישה לבטל את הוראת השעה המאפשרת להטיל סנקציות על ערוצים זרים המשדרים מישראל. החוק מסמיך את שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה והממשלה או ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, להפסיק את שידורי הערוץ על ידי ספקי תכנים ישראלים, להגביל את הגישה לאתר האינטרנט שלו, לסגור את משרדי הערוץ בישראל ולתפוס מכשירים המשמשים לאספקת תכני הערוץ, לרבות טלפונים ניידים. החוק מונע מבית המשפט לבטל את ההחלטה, גם אם הוא סבור שדינה להתבטל.


בעתירה נטען כי החוק פוגע בחופש הביטוי, בזכות למידע ובחופש העיתונות, וחוסם את האפשרות של האזרחים והתושבים לקבל מידע מגוון, שלא עולה בקנה אחד עם הנרטיב הישראלי או שלא משודר בערוצי התקשורת בישראל. עוד נטען כי החוק רומס את עקרונות שלטון החוק ועצמאות הרשות השופטת, שכן הוא כולל "פסקת התגברות" המונעת מבית משפט מראש את האפשרות לבטל החלטה לא חוקית.


בעתירה עמדה האגודה גם על כך שתכליתה האמיתית של הוראת השעה היא תיוג וענישה של כלי תקשורת זרים בשל תוכן שידוריהם, שאינו לרוחה של הממשלה, ובשל אימוץ קו ביקורתי נגד צורת הלחימה. עוד הודגש כי לאורך הדיונים בכנסת על הוראת השעה עלה באופן חוזר ונשנה כי הערוצים הזרים שמבקש הדרג הפוליטי לחסום הם ערוצים המשדרים בערבית, ואשר נצרכים בעיקר על ידי הציבור הערבי בישראל – וחקיקתו מכתימה אוכלוסייה שלמה ומרמזת כי הרגלי הצפייה שלה עלולים לסכן את ביטחון המדינה.


בעתירה התייחסה האגודה לערוץ אלג'זירה, שהחוק זכה לכינוי על שמו לאחר שגורמים מדיניים, ובהם ראש הממשלה, הצהירו כי ישתמשו בו נגד הערוץ. האגודה הדגישה כי התנהלות המדינה ומוסדותיה מעידה על כך שסיבה מרכזית לכך שהחוק עבר כעת היא הפעלת לחץ על השלטון בקטאר, אשר בבעלותו ערוץ אלג'זירה, כלומר – סיבה מדינית ולא ביטחונית. האגודה הזכירה כי במשך כל ששת חודשי המלחמה יכלה המדינה להטיל סנקציות על הערוץ במסגרת החוק הקיים אם אכן היה חשש שהוא פוגע בביטחון המדינה, אך היא בחרה שלא לעשות כך.



בג"ץ 2859/24 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' ראש הממשלה

עו"ד: הגר שחטר, גיל גן-מור, עביר ג'ובראן




קישורים:




העתירה נכתבה בסיוע המתמחה יעל זיידמן

bottom of page