top of page

לא לתוכנית ההרסנית להקים טורבינות רוח ברמת הגולן


תושבי הכפרים הדרוזים מוחים נגד התוכנית מול מינהל התכנון בירושלים

ב-29.6.2019 שלחנו לוועדה לתשתיות לאומית השגה (התנגדות) בעניין התכנית להקים 31 טורבינות רוח עצומות במתחם החקלאי של הכפרים הדרוזים ברמת הגולן.

ב-1967, אחרי המלחמה, נותרו בצפון רמת הגולן, במורדות החרמון, חמישה כפרים – מגד'ל שמס, מסעדה, בוקעאתא, עין קניא וסחיתא. ב-1971 גורשו תושבי הכפר סחיתא והכפר הוחרב. כיום חיים בכפרים כ-24 אלף איש. זוהי קהילה ייחודית, כמעט 90 אחוזים ממנה אינם אזרחים, ללא כוח פוליטי או השפעה.

בין הכפרים, על צלע ההר, ממוקם מתחם סחיתא, שבו מטעים של עצי תפוחים ודובדבנים. המטעים הם בבעלות משפחתית, מועברים בירושה מדור לדור, וכל משפחה אחראית לגידולים בשטחה. אלא שמתחם סחיתא אינו רק אזור חקלאי, והוא אינו נפרד מהכפרים. זהו חלק אינטגרלי ודומיננטי בזהות ובמסורת של התושבים. זהו מקום מפלט ובילוי בשעות אחר הצהריים והערב, מקום בו לנים בקיץ תחת כיפת השמיים.

דווקא בלב הקהילה הייחודית הזו, ובאזור יוצא הדופן הזה, צפויות רשויות התכנון לאשר הקמה של חווה להפקת חשמל באמצעות אנרגיית רוח. התכנית כוללת 31 טורבינות רוח עצומות בגובה 200 מטר עד 220 מטר (גובה רב ממגדל עזריאלי הגבוה ביותר), עם רדיוס סיבוב של 60 מטר ותאורת אזהרה לצורך בטיחות הטיסה. התוכנית כוללת גם מספר לא ידוע של תרנים למדידת רוח בגובה 125 מטר, מספר לא ידוע של חדרי חשמל, הרחבה של דרכים חקלאיות שסללו התושבים וסלילה של דרכים חדשות, הנחת קווי תשתית חשמל ותקשורת עליים ותת קרקעיים והכשרת שטחי התארגנות.

בהשגה טענו כי התוכנית עתידה לפגוע בשורה של זכויות אדם, ובהן הזכות לבריאות והזכות לפרנסה, ובמרקם חייה של הקהילה הייחודית הזו. היא עתידה להטיל הרס רב בשטחים החקלאיים של הקהילה ולפצוע במרקם הנופי המרהיב באזור. ציינו כי אין ולו דוגמה נוספת אחת לתוכנית להקמת חוות טורבינות רוח בישראל בקרבה כזו ליישובים, כך שהטורבינות נשקפות מחלונות הבתים ממש.

ההשגה הוגשה בשם התאגדויות שונות בכפרים – האגודות החקלאיות, ועדי הורים, ועמותות מתחום הבריאות והחינוך. היא הוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח בשיתוף עם עמותת אלמרסד – המרכז הערבי לזכויות האדם ברמת הגולן, ועם עמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון. להשגה צורפה עצומה נגד התוכנית, שעליה חתמו עד כה למעלה מ-5,600 תושבים בכפרים.

הוועדה לתשתיות לאומיות דנה בהתנגדות לתוכנית ב-12.8.2019. טרם התקבלה החלטה.

ההשגה, 29.6.2019

קישורים:

bottom of page