top of page

לחקור את ההסתה והאלימות נגד סטודנטים ערבים במכללת נתניה


מכללת נתניה
מכללת נתניה. צילום: עיריית נתניה, ויקיפדיה (CC BY 2.5)

בערב ה-28.10.2023 נאספו מאות מתפרעים בכניסה למעונות הסטודנטים שבמכללת נתניה וקראו קריאות גנאי וקללות נגד הסטודנטים הערבים ששהו באותה עת בתוך המעונות, ובכללן "מוות לערבים", "יאללה לעזה" ועוד. כ-40 סטודנטים ערבים ששהו באותה עת במעונות הסתגרו בתוך המעונות בפחד כשפורעים מנסים לפרוץ את דלתות הזכוכית של המעונות. כוחות המשטרה שהוזעקו למקום פינו את המתפרעים אל מחוץ לשער המעונות, שם התעמתו המתפרעים עם שוטרים והמשיכו בקריאות גזעניות כלפי הסטודנטים הערבים הנצורים. האירוע החמור הסתיים בהוצאתם מהמעונות של כל הסטודנטים הערבים ששהו שם תחת ליווי ושמירה של השוטרים.


לאירועים חמורים אלה קדמו דברי הסתה ברשתות החברתיות בהובלת ראשי הגרעין התורני "דביר קודשו" בנתניה, בדרישה לגרש את הסטודנטים הערבים מהמעונות. למרות חומרת האירועים וההסתה שקדמה להם, המשטרה לא עצרה איש מהמעורבים או מהמסיתים לאלימות ולגזענות, וככל הנראה גם אין כוונה לפתוח בחקירת האירועים.


ב-31.10.2023 פנינו למפקד מחוז מרכז במשטרה, וטענו שהמקרה מעלה חשד ממשי לביצוע עבירות של הסתה לאלימות ולגזענות ולאיומים, שמחייב את המשטרה לפתוח בחקירה. עורכות הדין גדיר ניקולא ואן סוצ'יו הדגישו כי דווקא בימים איומים אלה נדרשת משטרת ישראל לפעול ללא משוא פנים, וכי הימנעות מפתיחה בחקירה במקרה חמור כל כך מעבירה מסר של לגיטימציה להסתה פרועה ומסוכנת כלפי ערבים. חקירת המקרה חשובה במיוחד על רקע העובדה שלא מדובר באירוע בודד אלא בתופעה נרחבת של הסתה וגזענות כלפי ערבים שפשתה בחברה מאז תחילת המלחמה.


bottom of page