top of page

שימוש בתושבים פלסטינים כ"מגנים אנושיים" בנפת חברון


ב-10.11.2023 פורסם סרטון ממחנה פליטים אל-פוואר בנפת חברון בו נראה עצור פלסטיני יושב על הכביש, עיניו מכוסות, וחייל מתחבא מאחוריו ויורה מעבר לכתפו לכיוון הקהל. ב-16.1.2024 פורסם סרטון שצולם בעיירה דורא, גם היא בנפת חברון, בו מתועד חייל מוליך אדם תוך איום בנשק המכוון לכיוון ראשו. האיש המצולם בסרטון סיפר כי הקצין הורה לו ללכת עם החיילים כדי שלא יזרקו עליהם אבנים, וכי הם הוליכו אותו בעוד נשק מכוון לראשו במשך חצי שעה, כאשר סביבו מיידים אבנים והחיילים מגיבים בירי.


בעקבות הפרסומים פנינו בדחיפות לפרקליטה הצבאית הראשית, בדרישה שתפרסם הבהרה מיידית וחד משמעית לכוחות בשטח בדבר האיסור המוחלט להשתמש בתושבים כמגנים אנושיים במסגרת פעילות מבצעית של הצבא. עו"ד רוני פלי הזכירה כי על פי אמנת ג'נבה חל איסור מוחלט להשתמש בתושביו של שטח כבוש ("התושבים המוגנים") כמגן אנושי, ואיסור מוחלט זה עמד גם בבסיס פסק הדין בבג"ץ מ-2005, שאסר על התופעה.


בפנייה ציינו כי לו היה תיעוד של מקרה אחד ניתן היה להניח כי נפלה טעות, אך שני מקרים מתועדים בזמנים שונים ובאותו מרחב מעידים על מדיניות, ובמקרה הזה על מדיניות שדגל שחור מתנוסס מעליה. לפיכך דרשנו, מלבד פרסום הבהרה חד משמעית לכוחות, גם לפתוח בחקירת המקרים, ובהתאם לתוצאותיה למצות את הדין נגד המפקדים והחיילים המתועדים.


בעקבות פנייתנו נפתחה חקירת מצ"ח של אחד המקרים.



bottom of page