top of page

גביית קנסות שניתנו לנוסעים באוטובוס על ידי משרד עורכי דין פרטי


אוטובוס
© Igor Rogkow | Dreamstime.com

אדם שקיבל קנס של 120 ₪ על נסיעה באוטובוס "אגד" ללא תשלום קיבל כשלושה חודשים לאחר מכן פנייה ממשרד עורכי דין פרטי ליצור עמם קשר לפני הגשת תביעה בהוצאה לפועל. בשיחה טלפונית נאמר לו שחובו האמיר מ-120 ש''ח ל-273 ש''ח, מבלי לפרט ממה מורכב סכום החוב. כשביקש לוודא כי משרד עורכי הדין אכן מייצג את חברת "אגד" נמסר לו שעליו לפנות ל"אגד". באתר "אגד" לא מופיע כל מידע על העברת סמכות הגבייה למשרד עורכי דין כזה או אחר הפועל בשם החברה.


ב-22.1.2024 פנינו למשרד עורכי הדין ועמדנו על הליקויים בהליך הגבייה. מנהלת פניות הציבור עו"ד רעות שאער ציינה בין היתר כי לחייב מעולם לא נשלחה התראה לפני ביצוע הליכי הגבייה נגדו, כפי שמחייבים החוק והנחיות המפקח על התעבורה; פירוט לגבי החוב המוגדל נשלח לו רק לאחר שפנה טלפונית פעם נוספת; סכום ההוצאות המשפטיות שהוספו לחוב עולה על הסכומים המרביים המותרים לגבייה על פי תקנות המסים, ועוד.


נוסף על כך, ככל שעלה בידינו לברר, לא פורסמו לציבור הסדר ההתקשרות בין חברת "אגד" או משרד התחבורה לבין משרד עורכי הדין הפרטי, ולא ידועים תנאי ההסדר ואופן הגבייה. מצב זה פותח פתח לניפוח חובות ולנקיטת אמצעי גבייה דרקוניים ובלתי מידתיים, ללא פיקוח, נגד אזרחים שמטבע הדברים רובם משתייכים לאוכלוסיות שאינן מבוססות ואינן מיוצגות בידי עורכי דין. ביקשנו לקבל את המסמכים המעידים על התקשרות עם חברת "אגד" או משרד התחבורה ועל פיקוח שלהם על פעולות הגבייה הננקטות על ידי המשרד הפרטי, ופירוט בעניין צעדי ההתראה והגבייה שנוקט המשרד הפרטי והתעריפים שהוא גובה מהחייבים.



bottom of page