top of page

לתת הקלות נוספות בבחינות הבגרות גם לתלמידי קריית שמונה

אילוסטרציה - תלמידים בבחינה
© Potatushkina | Dreamstime.com

ב-7.4.2024 פנינו לשר החינוך ולמשרד החינוך בשמם של חברי מועצות תלמידים ושל הורים מקרית שמונה. דרשנו להשוות את מתווה בחינות הבגרות של תלמידי הצפון המפונים, ותלמידי קריית שמונה בפרט, לזה של תלמידים שפונו בעקבות טבח 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה מיישובי עוטף עזה.


מאזור הצפון המופגז פונו או התפנו עשרות אלפי אנשים, ובהם אלפי תלמידות ותלמידים. תושבי קריית שמונה פונו מעירם ללא כל תכנית פינוי מסודרת, ופזורים היום בכ-500 יישובים שונים – בבתי מלון, בדירות שכורות, בבתי קרובים, וחלקם נודדים בין מסגרות דיור שונות. התלמידות והתלמידים מפוזרים ב-110 מוסדות ומסגרות חינוך שונים. רבים מהם החלו ללמוד רק בסוף 2023 ובחודשים הראשונים של שנת 2024 – חלקם במשמרות ובאופן חלקי בלבד, והם סובלים גם ממחסור אדיר במורים מקצועיים להכנה לבחינות הבגרות. לקשיים אלה נוסף מצבם הרגשי הקשה של התלמידים.


משרד החינוך פרסם מתווים שונים להקלות בבחינות הבגרות ביישובים שונים בהתאם למידה שבה נפגעו התלמידים מהמלחמה. במתווה האחרון שפורסם נקבע כי תלמידי אופקים, נתיבות, שדרות, מועצת שער הנגב, מועצת חוף אשקלון, מועצת אשכול ומועצת שדות נגב יקבלו "את המענה הנכון ביותר על מנת שהם לא יפגעו." בפועל, תלמידי יישובים אלה, ולפחות תלמידי שדרות והמועצות האזוריות אשכול והנגב, וככל הנראה אף תלמידי בית הספר של יד מרדכי הלומדים בחוף אשקלון, ייבחנו בבחינות פנימיות. תלמידי הצפון, וקריית שמונה בפרט, לא נכללים במתווה זה.


בפנייתנו לשר ולמשרד החינוך טענה עו"ד טל חסין כי להדרתם של תלמידי יישובי הצפון שפונו, ותלמידי קריית שמונה בפרט, ממתווה אחרון זה, אין כל הצדקה, וכי היא פוגעת אנושות בזכויותיהם ומחבלת בעתידם. היא טענה כי ההפרדה שעורך המשרד בין יישובים ורשויות שבהן התבצעה מלחמה פעילה לבין תלמידי קריית שמונה ויישובי הצפון המפונים היא שרירותית, לוקה בחוסר סבירות קשה, מפלה ופסולה: "אלה ואלה ספגו טילים ונעקרו מבתיהם", נכתב בפנייה, "אלה ואלה סובלים מחרדות ומטראומה, שתי האוכלוסיות צברו פערי לימוד אדירים, שלא ניתן עוד לצמצמם בטרם יחלו הבגרויות [...] כל ניסיון לעגן הבחנה על בסיס כמות הכאב והסבל – שהם נחלת כלל התלמידים המפונים – הוא פסול; ואין כל הצדקה חינוכית לשונות בהקלות המוקנות להם, המתבצעת תוך פגיעה אנושה בזכותם של תמידי קריית שמונה והצפון המפונה כולו לחינוך, לשוויון הזדמנויות בחינוך ולכבוד – זכויות חוקתיות במשפט בישראל".




קישורים:

bottom of page