top of page

לסגור את מתקן הכליאה בבסיס שדה תימן

אילוסטרציה
אילוסטרציה. yishii9 | Dreamstime.com ©

ב-4.4.2024 פנו האגודה לזכויות האזרח, גישה, המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם והוועד נגד עינויים לפרקליטה הצבאית הראשית, בדרישה לסגור לאלתר את מתקן הכליאה בבסיס שדה תימן ולהעביר את הכלואים בו למתקני כליאה מוסדרים, שבהם יוחזקו בהתאם לתנאים בחוק.


בשדה תימן הוחזקו מאז תחילת המלחמה אלפים מתושבי עזה שנעצרו במהלך הקרבות בעזה מכוח חוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים. לפי הפרסומים, לפחות 27 עצורים מתו בעת החזקתם במשמורת הצבא נכון לתחילת חודש מרץ. הצבא לא הכחיש את הפרסום, אולם לא מסר מידע אודות מספרם או זהותם של העצורים שמתו.


מעדויותיהם של חפים מפשע שהוחזקו בשדה תימן ושוחררו לאחר שנחקרו, התגלתה תמונה מחרידה של תנאי כליאה בלתי אנושיים, השפלות ועינויים של ממש. העצורים מוחזקים במתקן זה במעין כלובים, בצפיפות, כשהם ישובים על ברכיהם בתנוחה כואבת במשך שעות רבות מדי יום. הם אזוקים במשך כל שעות היממה ועיניהם מכוסות. כך הם אוכלים, עושים את צרכיהם ומקבלים טיפול רפואי.


עצורים במתקן נענשו בעונשים פיזיים על דברים של מה בכך באמצעות קשירתם לגדר למשך שעות כאשר ידיהם מונפות למעלה. מי שידיו עייפו והוריד אותם – הוכה. בנוסף, חיילים במתקן היכו עצורים, כיבו עליהם סיגריות, השתינו על עצורים ומנעו מהם אוכל, גישה לשירותים ושינה. עדויות נוספות לתנאים הבלתי אנושיים במתקן הכליאה עולות מפניותיהם של רופאים המשרתים בבית החולים שהוקם בבסיס לצורך טיפול ראשוני בעצורים. הם מעידים על כריתת ידיים ורגליים של עצורים כדבר שבשגרה בשל פצעים מהאיזוק, על מחסור בתרופות, על טיפול רפואי לא מתאים, על אלימות ממנה סובלים העצורים ועל מחסור במזון.


בפנייה כתבו עורכות הדין אן סוצ'יו ורוני פלי מהאגודה כי מתקן הכליאה בשדה תימן, התנאים בהם מוחזקים הכלואים בו, התנהלותן של רשויות הכליאה, הטיפול הרפואי בו, מהווים כולם ביחד וכל אחד מהם הפרה בוטה של כל דין או חובה חוקית כלפי עצורים אלו. ההפרות הבוטות של זכויות הכלואים והפגיעה הקשה בזכותם לשלמות הגוף ולכבוד מחייבות לסגור את מתקן הכליאה באופן מיידי ולחדול מהחזקת עצורים במקום.


bottom of page