ניצול לא ראוי של תקציב תחבורה ציבורית המיועד לוואדי ערה
- taldahan0
- 18 במאי
- זמן קריאה 1 דקות
עודכן: לפני יום 1

באזור ואדי ערה חיים מעל 120,000 תושבים ערבים ב-15 יישובים שונים. כביש 65 מהווה עבורם עורק תחבורה מרכזי המחבר בין הישובים ומאפשר נגישות למקומות תעסוקה, שירותי בריאות ומוסדות השכלה גבוהה. למרות מרכזיותו, הכביש סובל מפקקי תנועה מתמשכים, עומסים בלתי נסבלים והיעדר תחבורה ציבורית יעילה. כביש 65 במקטע ואדי ערה מוכר כאחד המקטעים המסוכנים בישראל עם שיעור גבוה של תאונות.
סעיף17(ד)(3) בתוכנית החומש הממשלתית לצמצום פערים בחברה הערבית מקצה תקציב בסך 557 מיליון ש"ח למען הקמת מערכת תחבורה ציבורית לאורך "כביש 65 חוצה ואדי ערה". אולם תשובה לבקשת מידע ששלח ארגון סיכוי חשפה, כי לפחות כ-20% מהתקציב נוצל עבור פרויקטים אחרים בכביש 65 – בעיקר עבור חדרה – ולא עבור מקטע ואדי ערה.
ב-18.5.2025 פנינו בנושא למנכ"ל נתיבי ישראל ולמנכ"ל משרד התחבורה בשם האגודה לזכויות האזרח והוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, בדרישה להחזיר את כל התקציבים שהוקצו למחלף חדרה ולפרויקט חדרה מזרח למטרתם המקורית - הקמת מערכת הסעת המונים לאורך כביש 65 חוצה ואדי ערה. עו"ד גדיר ניקולא טענה בפנייה כי התנהלות משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל מהווה חריגה בוטה מסמכות וחסרת סבירות באופן קיצוני. טענו כי הסטת התקציב פוגעת בזכותם הבסיסית של תושבי ואדי ערה לשוויון, שכן במקום לצמצם פערים היא מגדילה אותם. מעבר לפגיעה הישירה בשוויון, חסמי הנגישות התחבורתית פוגעים בזכויות רבות כמו נגישות למקומות תעסוקה, מוסדות חינוך ובריאות ושירותים ציבוריים אחרים. הסטת התקציב גם מעלה חשד כי ההחלטה נגועה בשיקולים זרים.
פניית האגודה לזכויות האזרח, 18.5.2025
הפנייה נכתבה בסיוע המתמחה יותם רוטפלד