top of page

לראשונה, בית המשפט העליון בישראל הכיר בפליטים


אילוסטרציה

אתמול (9.2.2020) קיבל בית המשפט העליון ערעור והורה להעניק מעמד של פליטים למשפחה מחוף השנהב, שנמלטה מארצה. המשפחה ביקשה להישאר בישראל בשל הפחד שאם תחזור לארץ מוצאה, שתי הבנות, בנות 7 ו-13, עלולות ליפול קורבן לפרקטיקה המזוויעה של מילת נשים, שעדין נפוצה באזורים מסוימים בחוף השנהב. את המשפחה ייצגו עורכי הדין מיכל פומרנץ ואסף וייצן.

דיני הפליטים מכירים במילת נשים כרדיפה המאפשרת הענקת מקלט. גם משרד הפנים הסכים שזו יכולה להיות עילת מקלט, אבל טען שהמשפחה יכולה למצוא הגנה במקום אחר. שני שופטים לא קיבלו זאת, וקבעו שיש להעניק למשפחה מקלט בישראל. השופט השלישי הסכים עקרונית שמדובר בפליטים, אבל העדיף להסתפק ב"טריק" שמשרד הפנים נוקט בו לא פעם כדי להימלט מהצורך להכיר בפליטים - להעניק למשפחה מעמד מטעמים הומניטריים.

קביעתו של בית המשפט עוררה ביקורת וטענות כי פסק הדין יגרום להצפת ישראל בנשים שיבקשו מקלט על רקע זה . בין היתר הושמעו טענות כאלה מצידם של שר הפנים אריה דרעי ושל חברת הכנסת איילת שקד. לדברי עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית באגודה לזכויות האזרח, הביקורת שנשמעת נגד ההחלטה היא שקרית. "מי שחושש שילדות שנמלטות מזוועת המילה הכפויה יתחילו לבוא לכאן בהמוניהן - טועה ומטעה. הלוואי שהן היו מצליחות למלט את נפשותיהן ואנחנו והיינו זוכים לסייע בידיהן מפני רודפיהן, שמשחיתים אותן, אונסים, מדכאים, חומסים את חייהן, חירותן וכבודן. מי שמנסה להפחיד מפניהן הוא במילה אחת – גזען".

bottom of page