top of page

ערבי? מזרחי? אתיופי? אתה בטח מסוכן


אילוסטרציה

חברות וחברים יקרים,

אני שמחה לשתף אתכם בחדשות טריות מבג"ץ: היום הוציא בית המשפט צו על תנאי בעתירה שהגשנו, והורה למשטרה להסביר מדוע לא תפסיק לעכב אנשים ולדרוש מהם להציג תעודת זהות ללא חשד סביר. הנוהג הזה, לדרוש מאנשים במרחב הציבורי להציג תעודה מזהה סתם כך, מופעל באופן מוגבר כלפי יוצאי אתיופיה, ערבים, מזרחים וחרדים ("פרופיילינג").

פרופיילינג הוא חוויה שחלקנו לעולם לא נעבור. רבים מאיתנו יחלפו בלי שום בעיה על פני המאבטח בקניון או בתחנת הרכבת, ואף שוטר לא יעצור אותנו סתם ככה ברחוב, ישאל מה אנחנו עושים פה וידרוש שנציג תעודה מזהה. אבל עבור מי מאיתנו שהוא אתיופי, ערבי או מזרחי זו עשויה להיות חוויה יומיומית. מי שחווה על בשרו את הפרקטיקה הזו מתאר הרבה יותר מחוסר נוחות: זו חוויה של השפלה, מתח ואפילו טראומה. מי שלא עובר את זה לא יכול להבין כמה זה משפיל – בוא לפה, תעמוד בצד, תציג תעודה, תחכה עד שנסיים לבדוק אותך. בלי הסבר, בלי הצדקה, כשכולם מסביב מסתכלים.

עתירה נוספת שהגשנו בנושא פרופיילינג, יחד עם עדאלה, דורשת להפסיק נוהל בידוק מפלה בכניסה לבית החולים ברזילי באשקלון, שכוון כלפי ערבים. בדיון שהתקיים לפני שבועיים, המדינה הודיעה ששינתה את הנוהל והורידה ממנו את הקריטריון המפלה. בית המשפט מתח ביקורת על הפרקטיקה שנחשפה בעתירה, והורה למדינה להגיש לעיונו את הנוהל הסופי שיגובש. עצם העובדה שנוהל רשמי של המשטרה ומשרד הבריאות כלל קריטריון מפלה שמבוסס על מוצאו של אדם הוא שערורייתי, אבל כל עוד למאבטחים ניתן שיקול דעת נרחב לפנות באופן סלקטיבי למי שנראה להם "חשוד", יש לשער כי ימשיך הבידוק המפלה לעיני כל.

נמשיך לפעול כדי להבטיח ששוטרים ומאבטחים יפעילו סמכויות באופן שוויוני, ולא יחליטו מראש שמישהו מסוכן רק בגלל הלאום או צבע העור שלו.

עו"ד אן סוצ'יו

שלכם,

עו"ד אן סוצ'יו

האגודה לזכויות האזרח

bottom of page