top of page

עוד נכונו לנו ימים טובים יותר


סמי מיכאל
Sami Michael. Photo by Tom Raviv

חברות וחברים יקרים,


השנה אנו עומדים לקבל את הפסח, חג האביב והחירות בתנאים עצובים ביותר. את האוויר הישראלי הרענן והבשום שהורגלנו בו בעונה זו, משבית וירוס הקורונה הארור, ועל חירותנו מאיימים מהלכים פוליטיים אפלים. דומה כאילו אין בידי העם להדוף את שתי הסכנות המחרידות בו זמנית. בעוד רוב המדינות בעולם מקדישות את מיטב הכישרונות על מנת להביס את האויב המשותף, אצלנו מגייסים את הווירוס ורותמים אותו כדי לשתק את הזרוע השיפוטית, לרסק את עצמאותה של הכנסת, ולבצר שלטון של כת דתית ולאומנית, הנוהגת בחברה איפה ואיפה, דוגלת בכיבוש וממאנת להניח מידה את רסן שלטון השחיתות.


זה אלפי שנים נרדף העם היהודי בעולם משום שנשא את לפיד החירות והחשיבה העצמאית. עודדנו את שלטון החוק, משום שעם התרופפותו נרדפנו על נפשנו. הטפנו לאחווה ולשלום, שכן בהעדרם חיינו היו בסכנה. בעידנים של היעדר חירות סבלנו מאפליה, מניכור וגרוע מכול – מרצח עם. ועתה, דווקא במדינה שקמה מתוך שאיפה לכונן ישות דמוקרטית, השלטון נוקט צעדים אנטי דמוקרטיים ומפעיל סמכויות דרקוניות לשעת חירום בהיעדר מנגנוני פיקוח וביקורת פרלמנטריים, ובתוך כך רומס את זכויות הפרט.


בימים אלה – כאשר אנו נרדפים על ידי וירוס קטלני – מעגל העוני מתרחב, וחלק ניכר מהישראלים פוגש את הפסח הזה כשהוא מובטל וידו אינה משגת לרכוש מזון ותרופות. למרבה הצער, בעת קשה זו אנו נתונים תחת שלטון נהנתן, אשר צעד אחר צעד מחץ את מדיניות הרווחה והפקיר לאנחות את מערכת הבריאות הציבורית. בתוך כך נוצר רושם מעורר פלצות שהשלטון גמר אומר לנטוש את הקשישים שבנו את המדינה למלתעותיה של המגפה.


אף על פי כן אני מאמין שבכוחנו להתנער מחלום בלהות זה. 


אני מאמין כי ביכולתנו להעמיד הנהגה חכמה ומסורה לחברה הישראלית על כל מרכיביה.


אני מאמין שנזכה בשלטון נאור שיעודד תרבות אנושית והומנית.


אני מאמין שיבוא יום ונגלה ששכנינו הם ידידינו לעתיד במרחב הענק, ולא אויבים להביסם. אני מאמין שנזכה, שכנינו ואנו, לחגוג באווירה אופטימית חגים של חירות ולבלוב.


וכל זה למרות בגידת פוליטיקאים בבוחריהם ובייעודם, וכל זה למרות שזה כבר סופרים ומשוררים, אנשי רוח ועיתונאים רושמים דף שאין להתגאות בו כחוד חנית של דמוקרטיה, חירות וחופש הבעה.


אני מאמין אמונה שלמה בעתיד טוב יותר. התנסיתי בחגים מרים כאלה. הכרתי אישית את מוראות מלחמת העולם השנייה, מלחמה שבה הושמד שליש מהעם היהודי. מלחמה שהביאה את הפורעים אל סף ביתי בבגדד, מלחמה שאחז הטירוף בעולם כולו עד כי נעשה שימוש בפצצה אטומית במגמה לסיימה. גם אז, במחיר הדמים הנורא, לא רפו ידינו כבני אנוש וכיהודים. קמנו, השבנו מלחמה וזקפנו את קומתנו יחד עם הכוחות ההומניים ברחבי העולם. כאז כן עתה, גם בגיל 93 לא איבדתי תקווה הודות לכוחות ההומניים בקרבנו, שהם עדיין רבים וחזקים מכל שלטון מושחת. אנו, עובדי האגודה לזכויות האזרח וחבריה, יחד עם ארגונים אזרחים נוספים, נמשיך בנחישות לחסום את הדרך בפני חוקים אנטי דמוקרטיים ולהגן על זכויות אדם בכל עת.


בהזדמנות זו אני מברך את כל צוותי הרפואה האמיצים, יהודים וערבים, שניצבים בחזית הלחימה בנגיף הקורונה. עוד נכונו לנו ימים טובים יותר ובהם כולנו – יהודים, נוצרים ומוסלמים – נחגוג את חגינו בבריאות, בשמחה ובנחת.

أتوجه إلى المحتفلين بعيد الفصح من مختلف الطوائف المسيحية في البلاد، متمنيًا لهم عيد فصحٍ مجيدٍ، كما أتمنى للجميع الخروج بسلام وصحة وطمأنينة من هذه المحنة. 

عيد الفصح يرمز إلى التضحية، وإلى القيامة والنور، وهذا ما نحتاجه الآن لاجتياز الاختبار الصعب، نحتاج إلى التضحية بالقليل من الحريّة الآن لنحظى - نحن وأحباؤنا- بالحريّة والصحة والسلامة فيما بعد. ولتكُن القيامة والنور هي بقاؤنا أصحاء، نحمل أملًا كبيرًا في المضي قدمًا، والاستفادة من التجربة.

أتمنى للمحتفلين عيدًا مجيدا ومباركًا، وأن نحظى خلاله ومن بعده بالعدل والمساواة، وكرامة الإنسان وحريّته.


מאחל חירות איתנה לכולנו וחג פסח ופסחא שמחים,


שלכם,


סמי מיכאל

נשיא האגודה לזכויות האזרח



bottom of page