top of page

תוכנית היל"ה – ההזדמנות האחרונה למימוש הזכות לחינוך


אילוסטרציה
© Photographerlondon | Dreamstime.com

תוכנית היל"ה מספקת מענה חינוכי, לימודי ורגשי ל-8,000 נערים ונערות שנפלטו מבתי הספר או ששוהים במוסדות חסות הנוער ובכלא, והיא ההזדמנות האחרונה של אותם נערות ונערים להשלים את השכלתם ואף להוציא תעודת בגרות. לאחרונה הודיע משרד החינוך כי בשל העדר תקציב הוא לא יפעיל את התכנית בשנת הלימודים הקרובה.


על ההשלכות של סגירת התוכנית אפשר ללמוד מדברים שאמרו לנו ילדים המשתתפים בה והוריהם. כך, למשל, סיפרה ל': "בית הספר בו למדתי פלט אותי, לא ידעו מה הצרכים שלי והיה לי רע מאוד. חשבתי שאני לא בסדר. המורים בהיל"ה ידעו איך ומה להעניק לי. אם התכנית תיסגר אני לא חושבת שאני אדע איך להתמודד". אמה של ל' מוסיפה: "אם התכנית לא תמשיך אין לה שום אופציה אחרת לסיים את הבגרויות. יש לה קשיים רגשיים, בבית ספר רגיל אף מקום לא יקבל אותה עכשיו, אף אחד לא רוצה ילדים כמוה. כשהפנו אותה לתכנית היל"ה, היא התחילה לפרוח. סוף סוף היא הצליחה ללמוד, סוף סוף מישהו באמת האמין בה שהיא מסוגלת. עכשיו היא פוחדת שאין לה לאן לחזור."

ב-18.8.2020 פנינו לשר האוצר, לשר החינוך ולבכירי משרדיהם, בשם בני נוער המשתתפים בתוכנית היל"ה, ועד הורי התוכנית והנהגת ההורים הארצית. לפנייה שותפים גם הקליניקה לזכויות ילדים ונוער באוניברסיטה העברית והקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה. עורכי הדין טל חסין, ד"ר שירן רייכנברג והרן רייכמן כתבו כי סגירתה של תוכנית היל"ה תפגע בזכויותיהם של אלפי בני נוער לחינוך, לכבוד ולשוויון, זכויות שעל המדינה מוטלת החובה לממשן.



bottom of page