top of page

הוצאת תכנית של פורום המשפחות השכולות ממאגר גפ"ן של משרד החינוך

באוגוסט 2023 פסל משרד החינוך את תכנית "מפגשי הדיאלוג" של פורום המשפחות השכולות ממאגר גפ"ן (מאגר התכניות החיצוניות שמנהלי בתי הספר יכולים לבחור מתוכן). ב-27.9.2023 עתרו האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לבטל את ההחלטה לפסול את התכנית.


בעתירה נטען כי בחוק חינוך ממלכתי אין כל בסיס לפסילת תכנית "מפגשי הדיאלוג" – בדיוק להפך: החוק מונה בין מטרותיו את חיזוק כוח השיפוט והביקורת בקרב תלמידים, טיפוח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמאית, יוזמה וחתירה לצדק חברתי, לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים, ופיתוח יחס של כבוד לזכויות האדם, לערכים דמוקרטיים, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת. התכנית הולמת בדיוק את המטרות האלה, ואת הוראותיו של חוזר מנכ"ל המשרד המעודד שיח בנושאים שנויים במחלוקת.

בעתירה נטען כי ההחלטה לפסול את התכנית נעוצה בשיקולים זרים ופסולים, ומונעת מתפיסת עולמם של הגורמים הפוליטיים במשרד. נטען כי היא התקבלה בהתבסס על טענות מגמתיות ומטעות של גורמים קיצוניים ואנטי דמוקרטים, שאין מאום ביניהן לבין חינוך. כן נטען כי ההחלטה פוגעת בזכותם של תלמידות ותלמידים לחינוך, לביטוי ולפלורליזם מחשבתי.


ב-12.2.2024 קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת העותרים לצו ביניים, והורה למשרד החינוך לאפשר לפורום המשפחות השכולות להירשם למאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך לשנת הלימודים הבאה. הרישום למאגר אינו מעיד על קבלת התכנית, אלא רק על קליטתה בו והעמדתה לבחינה של משרד החינוך.



עת"ם 56993-09-23 פורום המשפחות השכולות נ' הממונה על התכניות החיצוניות וקידום שותפויות, משרד החינוך

עו"ד: טל חסין (האגודה לזכויות האזרח), הרן רייכמן (הקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה)


החלטה (צו ביניים), 12.2.2024



קישורים:



העתירה נכתבה בסיוע המתמחה אלזה בונייה



bottom of page