top of page

חקירה של מפגינות שבאו להעיד – שימוש פסול בכוח שלטוני


הפגנה
Photo by Anat Barzilai, ACRI

פנינו היום (5.10.2020) ליועץ המשפטי לממשלה, לאחר שמפגינות שנענו לקריאת המשטרה למסור עדות על תקרית של דריסה במהלך הפגנה מצאו את עצמן נחקרות בחשד לעבירות של הפרות סדר והפרות תקנות הקורונה. לאחת מהמפגינות, שהתקוממה על כך שבמקום לתת עדות היא מוצאת את עצמה נחקרת באזהרה, נאמר כי "זו הוראה מלמעלה".


בפנייה טענה עו"ד טל חסין כי התנהלות המשטרה במקרה זה היא רמייה והולכת שולל ומנוגדת לחוק, הקובע שעיכוב חשוד וחקירתו יתבצעו רק אם קיים יסוד סביר לחשד כי הוא עבר עבירה או שקיימת הסתברות גבוהה לכך שהוא עומד לעבור עבירה. עצם ההשתתפות בהפגנה אינה מקימה עילת חקירה, וחקירת מפגינות אשר הגיעו למשטרה מרצונן החופשי למסור עדות על בסיס חשדות קולקטיביים ולא מבוססים הופכת כל מפגין לחשוד פוטנציאלי. "זהו חלק ממגמה כללית ומדאיגה של רדיפת מפגינים ממניעים זרים תוך זילות ההליך הפלילי ועיוות מוחלט שלו, ושימוש אסור ופסול בכוח שלטוני", כתבה עו"ד חסין.

עוד נטען בפנייה כי התנהלות המשטרה פוגעת בזכותו של אדם להליך הוגן, נוגסת באמון הציבור במשטרה, ומחבלת באינטרס הציבורי המחייב שיתוף פעולה בין הציבור למשטרה בפענוח פשעים ועבירות.


לפיכך ביקשנו מהיועץ המשפטי לממשלה לחדד את הוראות הדין העוסקות בחקירת עדים וחשודים בקרב מפקדי מחוזות המשטרה השונים. עוד ביקשנו שיורה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לחדול מניסיונותיו הפסולים, המונעים משיקולים זרים, להתערב בעבודתה השוטפת ובפעילותה המבצעית של המשטרה.




bottom of page