top of page

מקבלי אות זכויות האדם לשנת 2019


אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג ז"ל 2019

אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצווייג ז"ל מוענק מדי שנה מטעם האגודה לזכויות האזרח לאדם או לארגון שתרמו תרומה יוצאת דופן למען זכויות האדם בישראל.

זוכי האות לשנת 2019 הם עמותת סלאמיתקום ועו"ד איתי מק.

חברי ועדת אות זכויות האדם הם פרופ' ח'אולה אבו בקר, פרופ' יוסי דהאן ועו"ד לילה מרגלית.


עמותת סלאמיתקום


עמותת סלאמיתקום ("תהיו בריאים" בערבית) הוקמה במטרה לסייע לחולים המגיעים מהגדה המערבית ומרצועת עזה לטיפול בבתי החולים בישראל, ולבני המשפחה המלווים אותם. עד כה תמכה העמותה באלפי מטופלים, חלקם עד דרכם האחרונה.


מתנדבי העמותה פוגשים את החולים ואת מלוויהם בשעותיהם הקשות ביותר, כשהם מוחלשים, מבודדים וחסרי זכויות כמעט לחלוטין, ומסייעים להם בכל היבט של חייהם לאורך תקופת האשפוז. בין היתר, העמותה מחלקת למלווים ארוחות חמות ושוברי מזון, מסייעת ברכישת ציוד ותרופות, עוזרת בתרגום, מסייעת בהסעות מהמחסומים, ומארגנת ימי הולדת, פעילויות וטיולים לחולים ולבני משפחותיהם. עבודת העמותה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם הצוות הסוציאלי והרפואי בלמעלה מ-10 בתי חולים ברחבי הארץ.


ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג בחרה להעניק לעמותת סלאמיתקום את האות על העשייה היום יומית בסיטואציות קשות ומאתגרות, על עידוד המעורבות החברתית וההתנדבות בחברה הערבית, ועל פעילות המדגישה ערכים של צדק, חמלה ואנושיות.


עו"ד איתי מק


עו"ד איתי מק הוא עורך דין רב פעלים בכל הנוגע לזכויות אדם של ישראלים, של פלסטינים, של מבקשי מקלט בישראל, ואף של אנשים ונשים אלמונים המתגוררים הרחק מכאן, ממיאנמר ועד צ'ילה. הוא מסייע למגני זכויות אדם פלסטינים וישראלים ולפלסטינים שנפגעו מכוחות הביטחון, ופועל לקידום מוסריות ואחריות בתחום הייצוא הביטחוני.


בתחום הייצוא ביטחוני עו"ד מק הוא פורץ דרך מעורר השראה. בשנת 2013 הוא היה חלוץ בנושא כשהחל להגיש עתירות לבג"ץ, ומאז הוא מנהל מאבק משפטי ארוך ומתיש בדרישה שמדינת ישראל תחשוף מידע על הייצוא הביטחוני שלה ותפסיק את ייצוא הנשק למשטרים דכאניים ואלימים, הפוגעים באופן שיטתי ומתמשך בזכויות אדם. הוא שותף בקידום חקיקה לשינוי הפיקוח על הייצוא הביטחוני, ופועל גם להעלאת הנושא העלום והמושתק לשיח הציבורי.


באמצעות הסיוע המשפטי המגוון שמגיש עו"ד מק לפעילי זכויות אדם ולפלסטינים בשטחים הכבושים הוא מאפשר להם להמשיך ולהשמיע את קולם, וכן פועל למניעת שימוש לרעה בכוחם של הצבא והמשטרה.

ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג בחרה להעניק לעו"ד איתי מק את האות על הקול הנדיר ורב הערך שהוא משמיע, על האומץ, ההתמדה והנחישות שבהן הוא פועל, ועל התעקשותו לשוב ולהסתער מול חומות ומכשולים בלי להתייאש ובלי לוותר.



bottom of page