top of page

איכוני השב"כ - חזרנו לבג"ץ


אילוסטרציה
צילום: עדיה שוורץ, שתיל-סטוק

חברות וחברים יקרים,


היום הגשנו לבג"ץ את העתירה החמישית במספר נגד השימוש באיכוני השב"כ במסגרת המאבק בקורונה.


בתחילת השבוע החליטה הממשלה לחזור ולהשתמש באיכוני השב"כ לצורך מעקב מגעים של חולי קורונה מהזן החדש, אומיקרון, או מי שיש חשד שחולה בזן זה. זוהי החלטה אומללה ולא חוקית, שסותרת את פסיקת בג"ץ בעתירות הקודמות שהגשנו. בפסק הדין ממרץ האחרון קבע בגץ כמה קביעות חשובות:


• האיכונים פגעו פגיעה קשה בזכויות האזרחים בישראל;

• אף דמוקרטיה אחרת לא בחרה במעקבים כופים על ידי שירותי הביטחון במסגרת המאבק בקורונה;

• האיכונים לא הוכיחו את עצמם כיעילים במניעת התפשטות המגיפה, אך הממשלה התמכרה אליהם;

• ומצד שני, איכוני השב"כ שלחו עשרות אלפי אנשים לבידודים מיותרים.


בשורה התחתונה בג"ץ הגביל את הממשלה, וקבע שהיא תוכל להיעזר בשב"כ רק במקרים שבהם חולה לא משתף פעולה עם חקירה אפידמיולוגית או מוסר על אפס מגעים – אך הממשלה מתעלמת מקביעה זו.


גרוע מכך, הממשלה החזירה את איכוני השב"כ באמצעות הכלי הלא דמוקרטי של תקנות שעת חירום, אף שבג"ץ פסק כבר באפריל 2020, בעתירתנו הראשונה, שכדי להסמיך את השב"כ למעקבי מגעים יש צורך בחוק ולא ניתן להסתמך על החלטת ממשלה. גם בהיבט זה מתעלמת הממשלה מפסק דין מפורש.


אז כן, מעייף ומתסכל לחזור לבג"ץ שוב ושוב, אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר. אין עוררין על כך שצריך להבטיח את בריאות הציבור בימים של מגיפה עולמית, אבל ישנה חלופה טובה יותר לאיכוני השב"כ – מערך התחקורים האפידמיולוגיים. חלופה זו היא גם יעילה ומדויקת יותר, וגם לא רומסת את הזכויות שלנו. אסור שנתרגל לשימוש באמצעים קיצוניים. זה מדרון חלקלק ומסוכן, וכפי שקבעה הנשיאה חיות: "השימוש בכלים אשר פותחו במטרה להילחם בגורמים עוינים והפנייתם כלפי אזרחי ותושבי המדינה שאינם מבקשים להרע לה, הוא מהלך העשוי להדיר שינה מעיניו של כל שוחר דמוקרטיה".


עו"ד גיל גן-מור

שלכם.ן,


עו"ד גיל גן-מור

מנהל היחידות לזכויות אזרחיות וחברתיות


bottom of page