top of page

יוזמות להקמת התארגנויות שיטור אזרחיות בנגב, בערים המעורבות ובשייח ג'ראח


כוחות משטרה ומג"ב בלוד
כוחות משטרה ומג"ב בלוד בעקבות אירועי האלימות בעיר, מאי 2021. צילום: משטרת ישראל (CC BY-SA 3.0)

ב-9.3.2022 פנינו יחד עם יוזמות אברהם למפכ"ל המשטרה ולראש עיריית לוד, לקראת כנס שבו יוצגו יוזמות השיטור האזרחיות שהוקמו בעיר בשיתוף עם העירייה והמשטרה. מדובר בהתארגנויות של אזרחים יהודים חמושים שהוקמו בשיתוף עם הגרעין התורני בלוד ובית חב"ד בעקבות הפרות הסדר שאירעו בתקופת מבצע "שומר החומות". על פי הפרסומים של אחת ההתארגנויות, "ארגון שמירה לוד", מתוכננים הקמת "מערך מצלמות אבטחה היקפי ברחבי השכונה"; "רכישת ניידת סיור עבור סיור חמוש וממונע בשיתוף משטרת לוד"; "הקמת ארגון ביטחוני"; ו"הזנקה תוך 2 דקות של עשרות חמושים שיעברו הכשרה".


בפנייה כתבו עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה וד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו מיוזמות אברהם כי על פניו מדובר במיליציה חמושה לכל דבר, וכי לאחרונה אף הודיע מפקד משטרת לוד על הקמה של כיתת כוננות שמורכבת מאזרחים יהודים חמושים. טענו כי הצורך בחיזוק הביטחון של תושבי העיר אינו מוטל בספק, אלא שיש לתת מענה לצורך זה באמצעות המשטרה עצמה ולא לאפשר הפרטה פסולה של תפקיד השיטור, וחדירה של השקפת עולם גזענית לפעולות שיטור ואבטחה. הדבר עלול להוביל להחרפת המתח בלוד ולהסלמת אירועים עתידיים.


ב-16.3.2022 פנינו יחד עם יוזמות אברהם למפכ"ל המשטרה ולראש עיריית באר שבע בעניין התארגנות נוספת להקמת מיליציה חמושה, והפעם בנגב. נוסף על כך פנינו ליועצת המשפטית לממשלה ולשר לביטחון פנים, בדרישה להורות למשטרה להפסיק את שיתוף הפעולה שלה עם יוזמות מסוג זה ולמנוע את הקמתן. בפניה כתבנו, כי יוזמות אלה משקפות הפרטה של סמכויות שלטוניות מובהקות. אין לאפשר הקמת כוחות מאורגנים חמושים הפועלים לצד המשטרה או בשיתוף איתה בכלל, ועל אחת כמה וכמה שיש להימנע מכך במוקדי חיכוך רגישים כל כך. בנוסף, תהליכים אלה מצטרפים לנתונים המדאיגים באשר לעלייה הדרמטית בהיקף הבקשות לרישיון נשק פרטי בעקבות מבצע שומר החומות. עוד כתבנו, כי ההסדר החוקי בעניין הפעלת מתנדבים במסגרת המשמר האזרחי הוא הסדר ממצה שקובע את הכשירות, הסמכויות, הפיקוח וההגבלות על פעילות המתנדבים, וכי אין לאפשר חריגה מהסדר זה.


בעקבות פנייתנו בעניין לוד והעניין התקשורתי שהתעורר בנושא, המשטרה הודיעה שלא תיקח חלק ביוזמה. "הטון" של הכנס השתנה, האתר שאליו הפנינו ירד ובמקומו עלה אתר אחר עם קריאה להתנדב למשטרה. בתגובה לפנייתנו בעניין סיירת בראל, מסרה המשטרה כי היא תימנע מלשתף פעולה עם הסיירת ולא תשתתף בכנס ההקמה.


ב-28.3.2022 פנתה האגודה למפקד מחוז ירושלים ולראש עיריית ירושלים, בעקבות דיווח לפיו מתארגנות בשטחים קבוצות יהודים חמושות במטרה להגיע לשייח ג'ראח בימי הרמדאן, לכאורה על מנת לאבטח את בתי המתנחלים המתגוררים בה. בפנייה ביקשה עו"ד טל חסין לעצור את היוזמה המסוכנת והבלתי חוקית הזאת. כתבנו כי כניסתם לשכונה של מתנחלים, חמושים הן בנשק והן בתפיסת עולם לאומנית גזענית, עשויה להיות הרת אסון, להוביל להחרפת המתח הקיים בה ממילא ולהסלים אירועים עתידיים. הוספנו, כי החוק אוסר להעניק שירותי אבטחה ללא רישיון מהרשויות המוסמכות, וכי ככל שנדרש חיזוק הביטחון בשייח ג'ראח יש לספק לכך מענה באמצעות המשטרה עצמה ובשוויון כלפי כלל התושבים החיים בה, פלסטינים ויהודים כאחד.










קישורים:


bottom of page