top of page

גאים.ות להציג: פרויקט משותף לקידום זכויות טרנס*


דגל הקהילה הטרנסית
© Andrew Baumert | Dreamstime.com
לוגואים: האגודה לזכויות האזרח, פרויקט גילה, ארגון מעברים, הקליניקה למימוש זכויות אדם באוניברסיטת חיפה, האיחוד האירופי

לפי ההערכות, בישראל חיים כ-50 אלף אנשים על הקשת הטרנסית – טרנסים, טרנסיות, א.נשים א-בינריים ועוד. אנשים אלה נפגעים פעמים רבות מאפליה ממוסדת, בעיקר בגישה לשירותי בריאות, תמיכה נפשית, דיור ומקומות תעסוקה. האגודה לזכויות האזרח, יחד עם הארגונים "מעברים לקשת הטרנסית" ו"פרויקט גילה", בשיתוף עם הקליניקה למימוש זכויות אדם בהליך האזרחי באוניברסיטת חיפה, ובמימון ותמיכה של האיחוד האירופי, משיקים פרויקט שמטרתו להוביל שינוי מדיניות למען זכויות חברי וחברות הקהילה הטרנסית בישראל, לקדם נראות וייצוג של חברי וחברות הקהילה ולהעניק כלים להתמודדות עם בעיות של חוסר שוויון חברתי, כלכלי ובריאותי.


בעשרים השנה האחרונות המודעות לזכויותיהם של א.נשים טרנס* בישראל הולכת ועולה, בזכות עבודתם של פעילים.ות וארגונים מהקהילה. למודעות נלוו גם כמה שינויים והישגים משפטיים, ושינוי חיובי משמעותי בייצוג של טרנס* במדיה ובשיח הציבורי. אולם מציאות החיים של טרנס* בישראל עדיין קשה. הקהילה הטרנסית נמנית עדיין עם קבוצות האוכלוסייה החשופות ביותר לפגיעה בזכויותיהן, וסובלת משיעורים גבוהים של עוני ואבטלה, מאפליה בשוק התעסוקה, הפללה ומחסמים בנגישות לשירותי בריאות וחינוך ולשירותים סוציאליים אחרים.


במסגרת הפרויקט החדש יינתן סיוע משפטי לטרנס* שסובלים מהפליה או מיחס לא הולם במערכת הבריאות. תינתן עזרה בהנגשת שירותי בריאות ויקודם שוויון בריאותי לטרנסים, לטרנסיות ולא.נשים א-בינרים. כמו כן מתכוונים הארגונים להגיש בקשות חופש מידע וליזום הליכים משפטיים לטובת שיפור הגישה לעזרה רפואית ונפשית לקהילה הטרנסית.


ייחודו של הפרויקט בעבודה המשותפת עם ארגונים טרנסיים בחברה האזרחית, אשר מתמקדים באופן ישיר בצרכים של הקהילה, ומטרתו לחזק את יכולות הארגונים ולמעשה, בפעם הראשונה בישראל להקים צוות מקצועי שיעסוק בשינוי מדיניות למען הקהילה הטרנסית.


דימיטר טזאנצ'ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל: "פרויקט זה הוא יוזמה חשובה לקידום זכויותיה של אחת הקהילות הפגיעות ביותר בחברה. אנו גאים להיות חלק מהמאמץ הזה שישפיע לטובה על חייהם של עשרות אלפי אנשים בישראל."


נועה סתת, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח: "אני נרגשת לצאת לדרך עם השותפים המצוינים שלנו לקידום זכויות הקהילה הטרנסית בישראל. ארגון מעברים ופרויקט גילה עשו בשנים האחרונות עבודה פורצת דרך בהנגשת זכויות לקהילה הטרנסית, ואני משוכנעת שבכוחות משותפים נצליח להוביל שינוי בכל תחומי החיים שיבטיח את זכויותיהם של חברי וחברות הקהילה".


עורכות הדין רעות כהן ואפרת לופו מוסקוביץ' מהקליניקה לזכויות אדם באונ' חיפה: "הקליניקה עובדת בשיתוף פעולה מזה כמה שנים עם מעברים ופרוייקט גילה בקידום קשת רחבה של זכויות לקהילה הטרנסית, כמו גם בייצוג פונים ופונות ספציפיים מול ערכאות שונות כדי לעמוד על זכויותיהם הרפואיות. אנו מברכים על הפרויקט ועל הרחבת שיתופי הפעולה, אשר יובילו לקידום משמעותי של זכויות הקהילה".


בר אווסקר יצחק, מנכ"ל פרויקט גילה להעצמה טרנסית: "לאורך השנים פעלנו רבות כדי לקדם את זכויות הקהילה הטרנסית, אך אין ספק ששיתוף הפעולה בין כל הארגונים הוא צעד אחר, גדול ומשמעותי עבור הקהילה שלנו – האיחוד של כולנו יחד יאפשר לנו לתת מענה מדויק ומקיף יותר. במסגרת הפרויקט נפעל למיגור האפליה כלפי הקהילה שלנו ולהפצת מידע נכון ומרוכז אשר ישפר את איכות החיים של הקהילה הטרנסית".


אלישע אלכסנדר, מנכ"ל אירגון מעברים לקשת הטרנסית: "בימים אלה אנו משיקים תוכנית התמחות מיוחדת כחלק מהפרוייקט, שתיתן לקהילה שלנו הכשרה וכלים לעבודה מול תקשורת במטרה לקדם ניראות טרנסית חיובית, באמצעות סדנאות מיוחדות לנושא. בינתיים יש התעניינות רבה, ולא מעט חברות וחברי הקהילה ותומכיה נרשמו לתוכנית".



קישורים:


טרנס*פורמציה ממשלתית, דו״ח ביניים של הצוות הבינמשרדי לקידום האוכלוסיה הטרנסית בישראל בראשות דינה זילבר, דצמבר 2020


זכויות הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל – תמונת מצב, דוח האגודה לזכויות האזרח, נובמבר 2018

bottom of page