top of page

להשיב את החיים של תושבי השכונות שמעבר לגדר למסלולם התקין


הפקקים במחסום
הפקקים במחסום, 26.10.2022. צילום: ג'מיל סנדוקה

ב-8.10.2022 אירע פיגוע ירי במחסום מחנה הפליטים שועפאט. לוחמת צה"ל נהרגה ומאבטח נפצע. מיד לאחר מכן נסגר המחסום לתנועת הולכי רגל וכלי רכב. בימים העוקבים נפתח ונסגר מחסום מ"פ שועפאט לסירוגין, לא כל מסלוליו פעלו, ונתיב התחבורה הציבורית, שדרכו עוברים תלמידים למוסדות החינוך בירושלים, נותר סגור. כמו כן נוסף בידוק לפני המעבר לירושלים, כך שתושבים המבקשים לצאת לירושלים ברכבם נבדקים פעמיים. הלחץ הכבד וההגבלות החדשות לא פסקו גם אחרי שמבצע הפיגוע נורה ונהרג ב-19.10.2022, שעה שביצע פיגוע ירי סמוך למעלה אדומים.


הבידוק הקפדני והפעלתו החלקית מאוד של המחסום יצרו פקקי ענק במחנה וביציאה ממנו, ותושבים דיווחו על המתנה של שעות ארוכות (עד חמש שעות!) ביציאה. כדי להגיע לעבודה בזמן אנשים יוצאים מביתם בארבע לפנות בוקר. התלמידים מגיעים למוסדות החינוך באיחור ניכר או נשארים בבית, חולים קשים שנזקקים לטיפולים בבתי החולים בעיר ונשים עם צירים נתקעים גם הם בטורי המכוניות האינסופיים. לכל אלה יש להוסיף את היחס הנוקשה, המשפיל והאדנותי שלו זוכים תושבים מצד אנשי כוחות הביטחון.


במהלך החודש פנינו שלוש פעמים לכל הגורמים הרלבנטיים בדרישה לפתוח לאלתר את כל מסלולי המעבר במחסום מחנה הפליטים שועפאט הן להולכי רגל והן לכלי רכב; ליצור מסלול המאפשר מעבר דחוף במחסום לחולים קשים הנזקקים לטיפול רפואי; ולאפשר מעבר מהיר וחלק לתלמידים אשר יוצאים למוסדות הלימוד. עורכי הדין עודד פלר וטל חסין כתבו, כי "ההתעמרות השיטתית והנמשכת בתושבים, ושיבושו המוחלט של מהלך החיים התקין בשכונות אשר מעבר לגדר ההפרדה מזה שבועות – אינה מידתית, לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומעוררת חשש כבד כי מדובר בענישה קולקטיבית פסולה ואסורה של רבבות בני אדם".


פניית האגודה, 13.10.2022


סרטון מהמחסום, סוף אוקטובר 2022. צילום: ג'מיל סנדוקה


הפניות נכתבו בסיוע תחקירן השטח מוהנד ענאתי


bottom of page