top of page

אלימות חסרת תקדים של מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה



בחסות המלחמה והתקיפה המחרידה של חמאס בדרום, כאשר תשומת הלב של התקשורת נתונה למלחמה בעזה, מתרחשות תקיפות אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית בהיקף חסר תקדים. קהילות שלמות מגורשות מבתיהן באלימות, באיומים ובהרס רכושן. למרות שרשויות הצבא מודעות לאירועים, הן אינן עושות דבר כדי לעצור את האלימות. במקרים מסוימים, נציגים של כוחות הביטחון אף הצהירו במפורש שאין להם כוונה לסייע לפלסטינים.


יחד עם הארגונים יש דין, חקל ובמקום - מתכננים למען זכויות תכנון, פנינו לחברי הקבינט המצומצם, לרמטכ"ל ולמפכ"ל המשטרה ודרשנו לעצור את הפקרת תושבי הגדה. בפנייה פירטה עו"ד רוני פלי עשרות רבות של פגיעות בפלסטינים חפים מפשע וברכושם, החל מירי של אש חיה על פלסטינים, ועד לאיומים שאם לא יברחו, דמם בראשם. קראנו לממשלה לפעול בהתאם לדין הבינלאומי: להגן לאלתר על הפלסטינים מפני האלימות המשתוללת של המתנחלים ולהחזיר את המגורשים לביתם.


ב-29.10.2023 הצטרפנו ל-30 ארגוני זכויות אדם בקריאה דחופה לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות להפסקת גל האלימות של המתנחלים, אשר מוביל לגירוש של קהילות פלסטיניות שלמות מאדמתן. בקריאה נכתב כי מאז פרוץ המלחמה נעקרו מאדמתן לפחות 13 קהילות רועים, ושבעה פלסטינים נרצחו. הממשלה אינה פועלת לעצור את האלימות, ובמקרים רבים הצבא נוכח בעת האירועים ואף משתתף בהם.


באותו יום פנינו שוב בדחיפות לחברי הקבינט המצומצם, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולמפכ"ל המשטרה, ופירטנו עוד 108(!) אירועי אלימות נגד פלסטינים שהתרחשו בגדה מאז הפנייה הקודמת. בפנייה נכתב כי "המתקפה האלימה של המתנחלים על פלסטינים בגדה המערבית גבתה עד כה את חייהם של 7 פלסטינים, הובילה לגירושם של 896 בני אדם מ-15 קהילות שונות וגרמה לנזקים אדירים לרכוש, תשתיות, ציוד חקלאי, עדרים, עצים ושדות [...] .מאז תחילת המלחמה התרחשו קרוב ל-200 תקריות אלימות – ממוצע של 8 תקריות ביום – שיא חסר תקדים בהיקפו ובחומרתו."


ב-9.11.2023 פנינו למפקד פיקוד מרכז על מנת שיורה לכוחות הצבא בשטח לעצור לאלתר את הגירוש הכפוי של קהילות רועים מבתיהן על ידי מתנחלים אלימים, ולאפשר את חזרתן של הקהילות שנאלצו לעזוב, תוך שמירה על חייהן ורכושן. בפנייה פורטה רשימה של 15 קהילות שבהן כלל התושבים - 874 בני אדם - הועברו בכפייה מבתיהם, ושל שש קהילות נוספות שבהן עזבו מספר משפחות מאוימות ושאר הקהילה עודה מאוימת. בפנייה הדגישה עו"ד רוני פלי כי מדיניות ההפקרה של הצבא את התושבים הפלסטינים מפרה את החובה להגן על תושבים מוגנים מפני אלימות ואיומים ואת האיסור על העברה שיטתית בכפייה של מוגנים, הקבועות שתיהן באמנת ג'נבה הרביעית.


משלא נענינו, שלחנו ב-21.11.2023 יחד עם הארגונים יש דין, חקל ובמקום תזכורת ועדכון לראש הממשלה, לשרים גלנט, גנץ ואייזנקוט, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולמפכ"ל המשטרה. בפנייה הובאה רשימה של 90 אירועים נוספים, שיחד עם הקודמים מצטרפים לשיא חסר תקדים של 283 תקריות אלימות מאז 7.10.2023.


ב-12.12.2023 פנינו ליועצת המשפטית לממשלה בעקבות מסמך שחשפה אילנה דיין, שבו מתריע אלוף פיקוד מרכז כי בשל הנחיה של השר בן גביר המשטרה לא אוכפת עבריינות לאומנית של מתנחלים כלפי פלסטינים בשטחים. על פי הפרסום מדיניות זו "הונחתה" על המשטרה על ידי השר, והיא לא מפורסמת לביקורת הציבור, לא משקפת עבודת מטה ולא נעשתה בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה או עם הגורמים המקצועיים במשטרה.


בפנייה טענו עורכי הדין גיל גן-מור ורוני פלי כי ככל שיצאה הנחייה של השר להימנע מאכיפה של עבריינות לאומנית של מתנחלים או לתעדף אותה נמוך זוהי הוראה לא חוקית, שכן היא ניתנה בחוסר סמכות וסותרת את חובותיה של ישראל לפי דיני הכיבוש. עוד טענו כי פרסום זה, ככל שהוא נכון, מעיד על הסיכון הממשי בהפקדת סמכות לקביעת מדיניות בתחום החקירות בידי השר לביטחון לאומי, כפי שנקבע בתיקון 37 לפקודת המשטרה, והוא ממחיש כיצד עלול שר להפוך את המשטרה לכלי למימוש החזון הפוליטי שלו. עתירת האגודה נגד התיקון תלויה ועומדת.




bottom of page