top of page

ראש העיר לא יקבע מה נגיד ומה נשמע

חברות וחברים יקרים,

השבוע עתרנו לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע, כדי למנוע את הפינוי של פורום דו קיום בנגב מהמקלט העירוני שבו הוא פועל כבר למעלה מעשור. הסיבה לפינוי? העירייה וראש העירייה לא אוהבים את תוכן האירועים שמארגן הפורום.

חשוב להדגיש כי מבחינה חוקית לעיריית באר שבע אין סמכות להתערב בתכני הפעילויות שפורום דו קיום עורך במקלט. ב-2005 קיבל בית המשפט העליון ערעור שהגשנו, וקבע כי רשות מקומית מחויבת לאפשר לקהל הרחב להשתמש במתקניה להבעת דעות שונות, ובכלל זה ביטויים פוליטיים, מבלי להגביל אפשרות זו על פי תכני הביטוי. גם היועץ המשפטי לממשלה, שאליו פנינו טרם הגשת העתירה, תמך בעמדתנו, אבל עיריית באר שבע לא השתכנעה. בית המשפט קבע דיון בעתירה שלנו לשבוע הבא, ובינתיים אסר על העירייה לפנות את פורום דו קיום מהמקלט.

באר שבע לא לבד: בשנים האחרונות אנחנו נאלצים לפעול שוב ושוב נגד רשויות מקומיות שמנסות להגביל את חופש הביטוי בתחומיהן. כך למשל, עתרנו נגד הוועד המקומי במושב גן יאשיה, שאוסר לקיים פעילות פוליטית במרחב הציבורי ובמבנים הציבוריים במושב, ופנינו למועצת המושבה פרדס חנה-כרכור, בעקבות ביטול הרצאה של "שוברים שתיקה". במספר מקרים שבהם שרת התרבות קראה לראשי עיריות למנוע קיום של אירועי תרבות בעריהם בשל תכניהם, פנינו ליועץ המשפטי לממשלה, והוא הבהיר כי אין לשרה סמכות להתערב בתכנים ובנושאים של יצירות אמנותיות, וכי גם לרשויות המקומיות אסור לפעול כך.

שטחים ציבוריים ומתקני ציבור הם זירות חיוניות למימושו של חופש הביטוי. על ראשי העיריות לזכור, שהשטחים והמתקנים האלה שייכים לתושבים, ולא להם. אין להם סמכות להחליט מה מותר לתושבי העיר לומר ומה נכון שישמעו, גם אם הם מאוד לא אוהבים את הדברים הנאמרים.

שרון אברהם-ויס

שלכם, שרון

שרון אברהם-ויס, עו"ד מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח

bottom of page