top of page

פסקת ההתגברות וחוק נאמנות בתרבות - יש מה לעשות


אילוסטרציה

חברות וחברים יקרים,

מושב הכנסת נפתח, ואיתו שוב יוזמות חקיקה שמאיימות לייבש לנו את הדמוקרטיה. מודאגים? יש לפחות שני דברים שכל אחת מאיתנו יכולה לעשות בסוף השבוע הקרוב כדי להיות חלק מהמאבק.

ביום ראשון תצטרך הממשלה להחליט אם היא תומכת בתיקון ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", שמוסיף לחוק פסקת התגברות. כרגע היא יוחדה רק ל"חוק ההסתננות" – כלומר היא תאפשר לכנסת באופן ספציפי לעקוף את פסק הדין של בג״ץ בנוגע להחזקת מבקשי מקלט במעצר. אבל אל תתפתו לחשוב שזה לא מסוכן. אם פסקת ההתגברות תעבור, צפוי שמחר או מחרתיים הממשלה תרחיב אותה כך שתחול על כל נושא שהיא תרצה לקדם, גם אם הוא פוגע בזכויות שלנו.

אם פסקת ההתגברות תעבור, החיים של כולנו עלולים להשתנות לרעה. אם בג"ץ יפסול חוק כלשהו בשל העובדה שהוא פוגע בזכויות האדם, הכנסת תוכל פשוט לחוקק אותו מחדש ברוב של 61 ח״כים בלבד. פסקת ההתגברות לא רק תחליש את בג"ץ אלא תיקח את הכוח מאיתנו, האזרחים. רוצים לדעת מה יקרה פה ביום שאחרי? צפו בסרטון.

רוצים לעשות משהו? שלחו בקלות ובמהירות מייל לחברי ועדת השרים לחקיקה לקראת ההצבעה ביום ראשון: אם חפצי דמוקרטיה אתם, אל תפגעו בהגנה שיש לנו האזרחים. הצביעו נגד פסקת ההתגברות.

ועדת השרים לחקיקה כבר אישרה השבוע את הצעת חוק "נאמנות בתרבות", שתאפשר לשרת התרבות מירי רגב לשלול תקציבים ממוסדות תרבות שלא על פי קריטריונים מקצועיים. אם החוק יעבור הוא יקנה לשרת התרבות ולפקידי המשרד כוח להתערב בחופש הביטוי האמנותי. החוק ירתיע יוצרים ומוסדות להביע דעות ולעסוק בנושאים שנויים במחלוקת, מחשש שתקציבם ייפגע, ויחנוק את חופש היצירה והתרבות בישראל. ובלי תרבות חופשית, איזו מן דמוקרטיה תהיה פה?

רוצים לעשות משהו? בואו במוצאי שבת לרחבת הסינמטק בתל אביב כדי לתמוך יחד איתנו במחאת האמנים ומוסדות התרבות נגד החוק.
שרון אברהם-ויס

שלכם,

שרון

שרון אברהם-ויס, עו"ד מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח

bottom of page