top of page

לקיים ביקורים רשמיים של שופטות ושופטים בבתי הסוהר

אילוסטרציה
© Rafael Ben Ari | Dreamstime.com

על פי פקודת בתי הסוהר, כל מאות השופטות והשופטים בישראל הם מבקרים רשמיים בבתי הסוהר מכוח כהונתם. שופטי בית המשפט העליון מוסמכים לבקר בכל בתי הסוהר, ושופטי בתי המשפט המחוזי והשלום מוסמכים לערוך ביקורים רשמיים בכל בית סוהר שבאזור שיפוטם. הם רשאים להיכנס בכל עת לבית הסהור, גם ללא הודעה מראש, ולבדוק את התנאים בו, את דרכי הטיפול באסירים את ניהולו התקין. אולם מערכת המשפט לא נערכה ואינה פועלת להבטיח עריכת ביקורים רשמיים על ידי השופטות והשופטים. בפועל, מעטים מאוד עורכים ביקורים רשמיים באופן וולונטרי.


ב-10.12.2023 פנינו לממלא מקום נשיא בית המשפט העליון בבקשה להורות לשופטים בערכאות השונות למלא את חובתם ולקיים ביקורים בבתי הסוהר. בפנייה טען עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית, כי כשם שמערכת המשפט מאסדרת תורניות בבתי המשפט, עליה לאסדר תורנויות ביקורים תכופות של שופטות ושופטים בכלל בתי הסוהר. מטרתן של תורנויות אלה להבטיח כי גם כשיש הכרח לכלוא, לא תהיה זו ענישה אכזרית, בלתי אנושית ומשפילה, וכי זכויות האדם של הכלואים לא תיפגענה שלא לצורך, ושככל שהן נפגעות – הפגיעה בהן מידתית. דוחות הביקורת הרשמית של השופטות והשופטים ישפכו אור על הנעשה בבתי הסוהר, ויסייעו למגר תופעות קשות הנחזות בביקורים והעולות מעדויות הכלואים.


עו"ד פלר הדגיש כי יש לקיים ביקורי שופטים בבתי סוהר בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בימים אלה, על רקע "מצב החירום הכליאתי" שמוכרז בבתי הסוהר מתחילת המלחמה והשלכותיו על זכויות האסירים ועל תנאי הכליאה. מבתי הסוהר החלו להגיע עדויות קשות על התעללות ופגיעות בזכויות אדם, בעיקר של כלואים ביטחוניים, ושישה אסירים פלסטינים מתו במשמורת שירות בתי הסוהר והצבא מאז פרוץ המלחמה.


"אנו מבקשים שהשופטות והשופטים יצאו לאלתר אל בתי הסוהר, וימלאו את החובה שהטיל עליהם המחוקק בעניין", נכתב בפנייה. "משעה ששירות בתי הסוהר יידע, כי הוא נתון לביקורת תכופה של השופטות והשופטים – יש לקוות כי יקפיד על זכויות האדם של הנתונים למשמורתו".


במענה לפנייתנו נענינו מלשכת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון כי בקרוב צפויים להתקיים ביקורי שופטים של בית המשפט העליון במתקני כליאה שונים, וכי מנהל בתי המשפט ירענן את החשיבות שבהקפדה על עריכת ביקורים במתקני כליאה גם בעתות חירום לפני נשיאי בתי משפט המחוזיים ובתי משפט השלום.




קישורים:



bottom of page