top of page

אספקת מים בשכונת כפר עקב בירושלים

שכונת כפר עקב שוכנת בשטחה המוניציפלי של ירושלים, מעבר לחומת ההפרדה, ומתגוררים בה רבבות תושבי קבע ואזרחים ישראלים. החל מיוני 2024 צומצמה מאוד אספקת המים לתושבים, עד שהגיעה, בשיאו של הקיץ, ל-12-4 שעות שבועיות.


תושבים מכפר עקב, האגודה לזכויות האזרח ועמותת עיר עמים עתרו ב-7.8.2024 לבג"ץ בדרישה להסדיר אספקת מים שוטפת וקבועה בשכונה. בעתירה תוארו ההשלכות הקשות של משבר המים על חיי היומיום והפגיעה האנושה בזכויות היסוד של התושבות והתושבים למים, לבריאות, לכבוד ולשוויון.


בסתירה מוחלטת לחוקי המים ובשל הסדר היסטורי, המים המגיעים לכפר עקב נקנים מחברת מקורות אך מסופקים על ידי חברת המים של רמאללה, אשר אינה ספק מים מורשה בישראל. העותרים הדגישו כי למרות האנומליה הזו, הרשויות הישראליות – משרד האנרגיה והתשתיות, רשות המים, עיריית ירושלים וחברת מקורות – הן הנושאות באחריות לדאוג לאספקת המים לשכונה, שהיא חלק מהשטח שסופח לישראל ב-1967 ונמצאת בשטחה המוניציפלי של ירושלים. בעתירה נטען כי במקום להפעיל את סמכותן, הרשויות מגלגלות את האחריות זו אל זו ואל הרשות הפלסטינית. נטען כי התנערות זו מאחריות ומהחובה החלה עליהן על פי חוק, והותרת התושבים ללא מים, תוך פגיעה קשה בזכויות יסוד, לוקה בחוסר סבירות קיצוני.


ב-18.82024 הודיעה המדינה לבית המשפט שנציגי רשות המים וחברת הגיחון סיירו בשכונה ונפגשו עם תושבים, ומצאו שיש הצדקה להצבות תחנות לחלוקת מי שתייה בשכונה, בכפוף לאישורים ביטחוניים. בית המשפט קבע דיון דחוף בעתירה, וזה התקיים ב-28.8.2024.


בג"ץ 16264-08-24 קייסי נ' שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

עו"ד: טל חסין


העתירה, 7.8.2024



קישורים:

פניית האגודה לזכויות האזרח, 23.6.2024 (לפני הגשת העתירה)



העתירה נכתבה בסיוע המתמחה יעל זיידמן




bottom of page