top of page

This is Israel: אמנים מתגייסים למען זכויות אדם


להקת הברינקX והזמר אמיר אבו מוציאים שיר חדש, ליום זכויות האדם הבינלאומי החל ב-10 בדצמבר, ו-70 שנה להכרזה הבינלאומית בדבר זכויות אדם. השיר והקליפ הנלווה אליו, שהופקו ביוזמת האגודה לזכויות האזרח ובהשראת השיר This is America, מפנים זרקור לשורה של סוגיות זכויות אדם במדינת ישראל, בהן אלימות נגד נשים; פגיעה בנכים; אלימות נגד אתיופים; הכיבוש בגדה המערבית; זכויות להט"ב, אפליית המיעוט הערבי ועוד. את הקליפ ביימה יסמין קיני, יוצרת הסדרה "ארץ לבנה" שעסקה בגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, ומשתתפים בו מובילי מחאת הנכים, כ-30 רקדניות ורקדנים ממגמת מחול בקריית חינוך דרור, ושחקנים שהצטלמו בהתנדבות למען המטרה החשובה.

"כשפנו אלינו מהאגודה, ממש התלהבנו. הנושאים שהם רצו לדבר עליהם הם נושאים שקשורים לחיים שלנו", אומר אבי נגש, חצי מהצמד שפרץ לתודעה הציבורית בתוכנית "אקס פקטור". "אני עליתי מאתיופיה בגיל 3, אני לא צריך אף אחד שיספר לי על גזענות, על איך זה להיות החלשים בחברה. כאומן, אני גם כל הזמן מסתכל על החברה הישראלית, ויש כל כך הרבה דברים שגורמים לך לצעוק. על זה השיר".

הרצון להעביר מסר גרם לחצי השני בצוות, אלכס אילונגה, לחרוג ממנהגו ולשיר רק בעברית, ולא בצרפתית המזוהה אתו - שפה שהוא למד בבית ממוצא רוסי-יהודי וקונגולזי. "חשוב לנו שאנשים לא יעצמו עיניים ואוזניים, ויסתכלו על מה שקורה מסביבם. אנחנו עוסקים בבני אדם שחיים פה, וזה לא משנה אם מדובר באתיופים, פליטים מקונגו, רוסים, ערבים, אשכנזים או מזרחיים. לכל אחד מגיע זכויות".

גם אמיר אבו, האמן הצעיר מבאר שבע שהופיע לאחרונה ב"דה פור" ומוכר גם בזכות ביצועים בערבית לשירים בעברית, לא הסס לפני שהצטרף למיזם: "מוזיקה יכולה להיות גשר בין ציבורים שונים ובין תרבויות שונות. בנוסף, היא גם דרך לשקף את הדברים הפחות נעימים שקורים סביבנו. שמחתי לקחת חלק בפרויקט אשר מקרב בין הלבבות ודואג לאזרח".

"הרבה אנשים חושבים שזכויות אדם זה משהו רחוק, שלא נוגע להם, אבל למעשה מדובר בדברים היום יומיים שרבים מאתנו לוקחים כמובן מאליו, ולאחרים אין", אומרת מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שרון אברהם-ויס. "ההכרזה על זכויות האדם נועדה להבהיר שלכל אדם יש זכויות בסיסיות. אבל 70 שנה אחרי אנחנו עדים לפגיעה קשה במעמד מיעוטים, לגזענות ולניסיון לפגוע במוסדות הדמוקרטים שלנו. בזה אנחנו נאבקים כל השנה".

bottom of page