ב-12.3.2014 הגשנו – האגודה לזכויות האזרח, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ורופאים לזכויות אדם – עתירה לבג"ץ בעניין הצפיפות בבתי הסוהר והמעצר בישראל. שטח המחיה המוקצה למרבית האסירים והעצורים בישראל נמוך מ-3 מ"ר לאסיר (כולל שטח המיטה, השירותים והמקלחת). כתוצאה מכך, האסיר נאלץ פעמים רבות לקיים את כל שגרת יומו במיטתו, ובכלל זה לאכול בה, ללא יכולת כמעט להתהלך בתא וללא אפשרות למספר אסירים לעמוד בו זמנית בחלל המצומצם שנותר בתא. הצפיפות יוצרת דוחק ומחנק בתאים, פוגעת בבריאותם של האסירים וגורמת לחיכוך מוגבר בין האסירים. תנאים אלו פוגעים גם בסיכויי האסיר להשתקם ולהיקלט בחברה עם שחרורו.
בעתירה הדגשנו, כי מצב זה רחוק מהסטנדרטים הנהוגים במדינות דמוקרטיות אחרות ומהרף שאומץ על ידי ארגונים בינלאומיים להבטחת תנאי מחיה הולמים. הוא אף נמוך בכמחצית מהעמדה הרשמית המקצועית של שב"ס, הקובעת כי משמורת הולמת מחייבת שטח מחיה של כשישה מ"ר לאסיר. מעבר לפגיעה החוקתית בזכויות האסירים, הצפיפות מגיעה אף לכדי הפרה של החובה להימנע מענישה אכזרית, בלתי אנושית או משפילה, המהווה עקרון של המשפט הבינלאומי המנהגי. למרות שמדובר בתופעה חמורה ביותר, המוכרת לרשויות זה שנים רבות, לא חל כמעט כל שינוי בשטח המחיה המוקצה לאסירים בשלושת העשורים האחרונים, ואין בידי הרשויות כל תוכנית לפתרון הבעיה, אפילו לא בטווח הרחוק.
בעתירה דרשנו לפתור את בעיית הצפיפות בבתי הסוהר באמצעות גיבוש תוכנית למימוש שטח מחיה הולם לאסיר בטווח זמן סביר. בנוסף, נוכח הפגיעה הקריטית בזכויותיהם של אסירים המוחזקים בתנאים המהווים ענישה אכזרית ובלתי אנושית, דרשנו כסעד דחוף לנקוט באופן מיידי בצעדים הדרושים כדי להבטיח לכל אסיר שטח מחיה של 4 מ"ר (ללא שטח השירותים והמקלחת).
הדיון בעתירה
ב-25.1.2016, לאחר דיון שני בעתירה, ומשלא סיפקו המשיבים כל תוכנית או צעדים משמעותיים לשיפור המצב, החליטו השופטים להוציא צו על תנאי כמבוקש בעתירה. בעקבות זאת, הכינו המשיבים תוכנית אסטרטגית רב שנתית בשב"ס לבינוי בתי סוהר חדשים והודיעו על כוונה לאמץ חלק מההמלצות של דוח ועדת דורנר (הרחבת עבודות השירות; הקמה של ארבעה בתי משפט קהילתיים נוספים; הוספת 75 אזיקים אלקטרוניים), אולם לא התחייבו להגדיל את שטח המחיה לאסירים.
פסק הדין
ב-13.6.2017 קבע בית המשפט שתוך 9 חודשים על המדינה להבטיח לכל אסיר ועצור שטח מחיה של 3 מ"ר (לא כולל השירותים והמקלחת), ותוך 18 חודשים המדינה צריכה להקצות לכל אסיר ועצור שטח מחיה של 4.5 מ"ר כולל שירותים ומקלחת, או 4 מ"ר לא כולל השירותים והמקלחת.
ההליכים לאחר מתן פסק הדין
ב-5.3.2018, שבוע לפני שפג המועד ליישום השלב הראשון של פסק הדין, הגישה המדינה בקשה לבית המשפט לדחות את היישום ב-10 שנים, עד לשנת 2027. המדינה טענה שהיענות ללוח הזמנים שקבע בית המשפט תחייב "שחרור המוני" של אסירים שיסכן את שלום הציבור. העותרים התנגדו לבקשת הארכה והדגישו כי המדינה לא עשתה דבר ליישום פסק הדין במשך 9 החודשים שהקציב לה בג"ץ, ושהטענה בדבר "שחרור המוני" ש"יסכן את שלום הציבור" היא איום סרק שנועד להלך אימים על בית המשפט.
בעקבות ביקורת חריפה של השופטים על התנהלות המדינה, הגישה המדינה ביום 29.3.18 תוכנית למימוש הפעימה הראשונה באמצעות: בינוי של 5 אגפים קבועים ל-800 אסירים ביטחוניים, הקמה של 7 אגפי אוהלים עבור 600 אסירים ביטחוניים ושחרור מנהלי מוגדל שיביא לפינוי של כ-1000 מקומות כליאה. כמו כן, ביוני 2018 עדכנה המדינה כי בכוונתה להשתמש במתקן סהרונים לצורך כליאת אסירים שהורשעו בעבירות שהייה בלתי חוקית כדי לממש את הפעימה הראשונה. לגבי הפעימה השנייה של פסק הדין – הבטחת שטח מחיה מינימלי של 4.5 מ"ר לכל אסיר ועצור עד לדצמבר 2018 – נכון לאוגוסט 2018 המדינה עדיין לא החלה בגיבוש מתווה שיבטיח את מימוש פסק הדין בזמן סביר, וביקשה להמשיך ולעדכן את בית המשפט באשר ל"עבודת המטה" שמתקיימת בעניין זה. העותרים התנגדו להתנהלות זו של המשיבים, ודרשו שבית המשפט יורה להם לממש את פסק הדין כלשונו.
בנובמבר 2018 אישרה הכנסת את החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 54 והוראת שעה), התשע"ט-2018 המרחיב את השימוש במנגנון השחרור המנהלי (הגדלת תקופות השחרור).
עדכון בעניין החלת פסק הדין על מתקני המעצר של השב"כ: במרץ 2018 הודיעה המדינה לבית המשפט שהתוכנית ליישום פסק הדין שהוצגה לבית המשפט לא חלה על האגפים שבהם מוחזקים עצורים הנחקרים על ידי שב"כ. העותרים התנגדו נחרצות לעמדה זו והבהירו כי פסק הדין קבע אמת מידה אוניברסלית, שחלה על כלל האסירים והעצורים. בהודעה מיום 29.7.2018 עדכנה המדינה את בית המשפט כי בכוונתה להקים מתקני חקירה חדשים, כך שעד לשנת 2026 יגיע שטח המחיה של עצורי השב"כ לסטנדרט המינימלי שנקבע בפסק הדין (4.5 מ"ר); וכי בתקופת הביניים בכוונתה להעביר תיקון לחוק, שיחריג את אוכלוסיית העצורים הזו מהחובה להבטיח לה שטח מחיה מינימלי, כך ש"ישתנה המצב המשפטי שנקבע לאחר פסק דינו של בית המשפט הנכבד". בתגובה שהגשנו ביום 5.8.2018 פירטנו את התנאים המחפירים של העצורים במתקני השב"כ (כ-2 מ"ר לאדם ואף פחות מכך). טענו שאוכלוסייה זו אמורה דווקא לקבל עדיפות במאמצי המדינה להתאים את תנאי המחיה לפסיקת בג"ץ, וכי דחיית מועד הביצוע של פסק הדין ב-8 שנים לפחות אינה סבירה.
ההחלטה בבקשת הארכה של המדינה: ביום 1.11.2018 ניתנה החלטה המאריכה את המועדים למימוש פסק הדין בכשנה וחצי בלבד. לפי המועדים החדשים שנקבעו בהחלטה, יש להבטיח לכל אסיר ועצור מינימום 3 מ"ר בתא עד אפריל 2019 ו-4 מ"ר עד מאי 2020. באשר למתקני החקירה של השב"כ, נקבע כי הוראות פסק הדין יחולו על מתקנים אלה לא יאוחר ממאי 2021, וזאת בכפוף למימוש צעדי הבינוי והחקיקה שהמדינה הודיעה עליהם. עוד נקבע בהחלטה כי: "אי-עמידה במועדים החדשים שנקצבו, עשויה להוליד תרופות וסעדים שונים, בכפוף לשמירת זכויות – לעותרים ולכל מי שימצא נפגע וטענות הדדיות לכל הצדדים בהתדיינויות עתידיות, ככל שתהיינה כאלה".
בפברואר 2019 עדכנה המדינה את בית המשפט כי בכוונתה לעמוד בפעימה הראשונה עד למועד שנקצב על ידי בית המשפט - אפריל 2019, ופירטה את הצעדים שננקטו לצורך כך:
הגדלת השחרור המנהלי - 926 אסירים השתחררו ביום 20.12.2018 בהתאם לתיקון החקיקה שהרחיב את מנגנון השחרור המנהלי. בין 21.12.2018 ל-13.2.2019 השתחררו עוד 1,450 אסירים;
הוקמה היחידה לשחרור ממאסרים קצרים בהתאם לחוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון מס' 17 – הוראת שעה), התשע"ח-2018, ובתקופה שבין 15.11.2018 ועד 15.2.2019 היא דנה בעניינם של 730 אסירים השפוטים לתקופות של עד 12 חודשים - 33.7% מהבקשות אושרו;
הארכת תקופת עבודת השירות מחצי שנה ל-9 חודשים - בוצעה עבודת המטה הנדרשת ליישום התיקון לחוק, שתחילת תוקפו ביום 1.4.2019;
הושלמו עבודות הבינוי של 12 אגפים (שבעה אגפי אוהלים לביטחוניים וחמישה אגפי בטון).
באשר למימוש הפעימה השנייה, המדינה עדכנה כי עבודת המטה נמצאת בעיצומה.
במאי 2019 הודיעה המדינה כי הפעימה הראשונה של פסק הדין בוצעה במלואה, וכי כל האסירים והעצורים מוחזקים בשטח מינימלי של 3 מ"ר.
בג"ץ 1892/14 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' השר לביטחון פנים
עו"ד: אן סוצ'יו, עודד פלר (האגודה לזכויות האזרח); סיגל שהב (הקליניקות לזכויות אדם במרכז האקדמי למשפט ולעסקים)
תגובה מקדמית מטעם המדינה, יולי 2014
תשובת העותרים לתגובה המקדמית, יוני 2015
פרוטוקול הדיון, 13.7.2015
הודעה מעדכנת מטעם המדינה, ינואר 2016
תגובת העותרים להודעה מעדכנת מטעם המדינה, ינואר 2016
צו על תנאי, 25.1.2016
כתב תשובה מטעם המדינה, ספטמבר 2016
הודעה מטעם העותרים, ספטמבר 2016
עיקרי טיעון מטעם העותרים, פברואר 2017
עיקרי טיעון מטעם המדינה, פברואר 2017
הודעה משלימה מטעם המדינה, אפריל 2017
הודעה מעדכנת משלימה מטעם המדינה, אפריל 2017
תגובה מטעם העותרים, אפריל 2017
פסק הדין, 13.6.2017
בקשה מטעם המדינה לשינוי מועד קיום פסק הדין, מרץ 2018
תגובה מטעם העותרים לבקשה לשינוי מועד קיום פסק הדין, מרץ 2018
החלטה, 11.3.2018
הודעה מטעם המדינה, מרץ 2018
פרוטוקול, 19.3.2018
החלטה, 19.3.2018
הודעת עדכון מטעם המדינה, מרץ 2018
תגובה מטעם העותרים, אפריל 2018
פרוטוקול, 15.5.2018 | פרפראזה בעניין עצורי שב"כ
החלטה, 15.5.2018
הודעת עדכון מטעם המדינה, יוני 2018
תגובה מטעם העותרים, יוני 2018
הודעת עדכון מטעם המדינה, יולי 2018
תגובה מטעם העותרים, אוגוסט 2018
הודעת עדכון ובקשה להארכת מועד מטעם המדינה, אוגוסט 2018
החלטה, 1.11.2018
הודעת עדכון מטעם המדינה, פברואר 2019
הודעת עדכון מטעם המדינה, מאי 2019
הודעת עדכון מטעם המדינה, דצמבר 2019
תגובת העותרים, פברואר 2020
הודעת עדכון מטעם המדינה ובקשה לשינוי מועד קיום פסק הדין, אוגוסט 2020
תגובת העותרים, ספטמבר 2020
הודעות לעיתונות:
המדינה לבג"ץ: ניישם את פסק הדין ביחס לעצירים ביטחוניים תוך 8 שנים, יולי 2018
בג"ץ למדינה: גבשו תוך שבוע תוכנית להקלה על הצפיפות בבתי הכלא והמעצר, מרץ 2018
המדינה מבקשת להמשיך ולפגוע בליבת כבוד האדם של אסירים ועצורים לעוד עשור, מרץ 2018
בג"ץ קבע סטנדרט חדש לשטח המחיה בבתי כלא, יוני 2017
בג"ץ למדינה: למה שלא תגדילו את השטח שיש לכל אסיר בתא?, ינואר 2016
קישורים:
יהושע (ג'וש) בריינר, שב"כ לבג"ץ: שיפור התנאים במתקני חקירות יפגע ביכולת לאסוף מודיעין ולסכל פיגועים אסטרטגיים, הארץ, 15.5.2018
אמיר זוהר, פסק הדין לגבי שטח המחיה בבתי הסוהר ממשיך להסעיר את האסירים, מעריב, 24.3.2018
יהושע (ג'וש) בריינר, בג"ץ: דרישתנו להגדיל את שטח המחיה לאסירים אינה המלצה, יש לשקול חנינה המונית, הארץ, 19.3.2018
איתמר לוין, העותרים: להשתמש יותר בחלופות מעצר, 11.3.2018, news1
טל כרמון, בג"ץ דרש עכשיו, הממשלה תידחה בעשור, דבר ראשון, 25.2.2018
רענן בן צור ותלם יהב, לקראת המועד שקבע בג"ץ: שב"ס מתקשה ביישום פסיקת רווחת האסירים, 8.2.2018, ynet
אמוץ שפירא, היועמ"ש לממשלה: אי הרחבת בתי הכלא תביא לשחרור אלפי אסירים, כאן, 2.2.2018
בועז סנג'רו, הרחבת שטח המחיה לאסיר: 9 שנים במקום 18 חודשים, הארץ, 31.1.2018
עו"ד עודד פלר על פסק הדין, 13.6.2017, כאן ועכשיו – חדשות תאגיד השידור הישראלי
גלי גינת, הפסיקה האחרונה של רובינשטיין טומנת בחובה מסר חתרני למערכת המשפט, 13.6.2017, וואלה
יסמין גואטה, "יש עבריינים שנהנים מתנאי לוקסוס": החלטת בג"ץ יכולה לעלות מיליארדים – או לשנות את
בתי הכלא, 14.6.2017, TheMarker
רויטל חובל, בג"ץ: התנאים בבתי הכלא אינם ראויים, יש להרחיב את שטחי המחיה לאסירים, 14.6.2017, הארץ
פניית האגודה לזכויות האזרח, הקליניקה לזכויות עצורים ואסירים מהמרכז האקדמי ברמת גן, וארגון רופאים לזכויות אדם לשר לביטחון פנים ולנציב שירות בתי הסוהר, נובמבר 2009
עו"ד רחלה אראל השתתפה בהכנת העתירה