צפיפות ודוחק במחסום 300 בתקופת הקורונה

מחסום 300 שבין בית לחם לירושלים הוא אחד המחסומים העמוסים ביותר בין הגדה המערבית לבין ישראל, ודרכו עוברים אלפי עובדים מידי יממה – בלילה ובבוקר. באפריל 2019 הסתיים שדרוג של המחסום, לאחר שנים רבות של ביקורת חוזרת ונשנית אודות התנאים הקשים בו, זמני ההמתנה הארוכים והצפיפות הקיצונית. אולם מתצפיות חוזרות שערך רכז השטח של האגודה במחסום מאז החלה הקורונה עלה שהעומס בו נמשך, וכי הוא נגרם כולו מאופן הפעלת המחסום: המשטרה, המפעילה את המחסום, יוצרת עומס בכניסה אליו באופן מכוון, אם על ידי פתיחת השערים המסתובבים (קרוסלות) לסירוגין, או בהימנעותה מלאייש את כל עמדות הבידוק.


ב-14.12.2020 הגשנו עתירה דחופה לבג"ץ נגד המשטרה והמינהל האזרחי, בדרישה שידאגו להפעיל את המחסום כך שלא יהיה בו עומס כה קיצוני, שידאגו להפעיל את כל חלקי המחסום באופן רציף, ושיאפשרו מעבר לנשים, לזקנים ולאנשים עם מחלות רקע במסלול ההומניטרי, שאינו כרוך בהמתנה ממושכת.


בעתירה ציינו כי לצפיפות במחסום יש השפעה משמעותית על זכויותיהם של הפועלים לבריאות ולכבוד. בימים כתיקונם, העיכוב הגדול גורם לפועלים לצאת מבתיהם באישון לילה ולהגיע לעבודתם בענפים המסוכנים שבהם הם עובדים תשושים ועייפים, ופגיעים יותר לתאונות עבודה. בימי הקורונה הצפיפות יוצרת סכנת הדבקה של ממש. הדגשנו שהאחריות על העוברים במחסום מוטלת על הרשויות הישראליות.


בג"ץ 8732/20 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' משטרת ישראל


עו"ד: רוני פלי


העתירה, דצמבר 2020


תגובה מקדמית מטעם המדינה, ינואר 2021



תמונות מהמחסום. צילום: מוהנד ענאתי, האגודה לזכויות האזרח


קישורים:


יניר ינגה, תנאים ירודים במעבר רחל מסכנים את בריאותם של אלפים: "התנהלות מכוונת", וואלה, 17.12.2020


נורית יוחנן, פועלים פלסטינים מחכים שעות במחסום: "מעכבים סתם", כאן, 1.12.2020


פניות האגודה לזכויות האזרח לפני הגשת העתירה: 1.11.2020, 12.11.2020




העתירה והפניות נכתבו בסיוע תחקירן השטח מוהנד ענאתי