top of page

חינוך בימי זעם


משמרת מחאה נגד מנהל שיידה אבנים
משמרת מחאה נגד המנהל שיידה אבנים. צילום: נעמי בייט-צורן, האגודה לזכויות האזרח

חברות וחברים יקרים,


השבועות האחרונים היו מטלטלים וקשים לכולנו. הם היו קשים במיוחד למי שחייהם היו בסכנה, ואת הפחד והייאוש חשו רבים מאיתנו. כאמא לילדים, חשתי דאגה גדולה לעתיד החברה שבה יגדלו - האם תהיה זו חברה לאומנית, גזענית ואלימה, או חברה דמוקרטית וסולידרית. גם אני, כמו כל הורה, תיווכתי את המציאות המורכבת לילדיי כמיטב יכולתי, ניסיתי לחזק בהם את האמפתיה לאחר, את היכולת לחוש בכאבו בלי לבטל את חששותיהם ובלי לאבד תקווה לגבי העתיד.


בה בשעה, נשות ואנשי החינוך שבינינו ניצבים מול אתגר נוסף. מעבר להתמודדות האישית עם האירועים בישראל ובעזה ועם הרגשות הקשים שהם מעוררים, צריכים המורים והמורות להתייצב יום יום מול התלמידים.ות ולקחת עליהם אחריות פדגוגית ורגשית. לצד ההתמודדות עם ההקצנה האופיינית לשעות משבר, עם תחושות של פחד קיומי ומול עמדות גזעניות המושמעות בכיתה, הרי שהתפקיד החינוכי בו בחרו דורש מהם גם להקנות לתלמידות ולתלמידים כלים לקריאה ביקורתית של המציאות ולאימוץ עמדות מורכבות. הדבר נכון תמיד, ומשמעותי במיוחד כאשר התותחים רועמים והרחובות בוערים.


אנחנו במחלקת החינוך באגודה פועלות לסייע לאנשי ונשות חינוך ולהעניק להם כלים להתמודדות ואפיקים לפעולה. מתוך אמונה בחשיבות עבודתם החינוכית ובמשמעותה בעת הזו, סיפקנו ליווי וייעוץ פדגוגי במסגרת מפגשים עם מורים/ות, סגלי הוראה במכללות ובאוניברסיטאות וסטודנטים/ות לחינוך, והצענו דרכי התמודדות בכיתה עם גל הגזענות והאלימות.


יחד עם פורום חינוך לזכויות אדם - התארגנות נשות ואנשי חינוך מייסודה של האגודה - כתבנו מכתב גלוי למשרד החינוך בדרישה לנקוט צעדים משמעתיים נגד מנהל בית ספר מרעננה שיידה אבנים לעבר ערבים בלוד, והשתתפנו במשמרת מחאה בנושא מול משרד החינוך. הפעילות נמשכה גם עם פורום מורי אזרחות בחברה הערבית, בשיח משותף על הקשיים והאתגרים הרגשיים והפדגוגיים העומדים בפני המורים והמורות בתקופה זו.


המציאות הנפיצה בישראל ממחישה לנו שוב ושוב את התפקיד הקריטי וחסר התחליף של חינוך לדמוקרטיה, לחיים משותפים ונגד גזענות ואלימות. דו"ח ביקורת מעקב של מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מלמד שישראל נכשלה בחינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות בכל המגזרים. התכניות החינוכיות כבר קיימות, אך יותר מעשור שהן לא מקודמות ומיושמות. לכן, נמשיך לפעול מול משרד החינוך בדרישה להקצות לנושא תקציבים ראויים ולפתח תוכניות מקיפות וכוללות לשילוב חינוך נגד גזענות בכל תחומי הדעת, בכל הגילאים ובהכשרת המורות/ים.


רוצות לדעת עוד? אתן/ם מוזמנים למפגש זום שבו תוכלו לשמוע, להכיר ולשאול את מחלקת החינוך שלנו על דרכי הפעולה, התיאוריה והפרקטיקה של חינוך נגד גזענות ועל הנעשה במערכת החינוך בישראל. פתוח לנשות ולאנשי חינוך, להורים, לתלמידות/ים ולכל מי שמתעניין.


"מה מלמדים אותם?" כל מה שרצית לדעת על חינוך נגד גזענות ולא העזת לשאול: יום רביעי 2.6.2021 בשעה 19:00. להרשמה לחצו כאן.

נעמי בייט-צורן

שלכם.ן,


נעמי בייט-צורן

מנהלת מחלקת החינוך





bottom of page