top of page

בעקבות עתירתנו: הקריטריונים לנשיאת נשק אזרחי יוסדרו בחקיקה


אקדח על מיטה
איור: מיה פרי

השר לביטחון פנים עמר בר-לב הודיע היום (22.7.2021) לבג"ץ כי הוא מקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש לקבוע תבחינים למתן רישיון נשיאת נשק פרטי בחקיקת משנה. בכך, מציג השר בר-לב את עמדה הפוכה לעמדת קודמו בתפקיד, אמיר אוחנה, שהביע התנגדותו לעמדת מנדלבליט ואף סירב שפרקליטות המדינה תייצג אותו מול בג"ץ בנושא.


בהודעה מעודכנת שהעבירה היום הפרקליטות נמסר שבהתאם להחלטה החדשה של השר בר-לב לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, גורמי המקצוע במשרד לביטחון פנים יחלו בזמן הקרוב להכין טיוטת תבחינים אותה ניתן יהיה להעלות בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.


הודעת הפרקליטות מהיום באה בתגובה לעתירה שהגישה בנובמבר 2018 קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", בה חברים מספר ארגונים, ביניהם האגודה לזכויות האזרח, איתך מעכי, שדולת הנשים בישראל, אישה לאישה ונוספים. העתירה תקפה את מדיניות השר לביטחון פנים דאז, גלעד ארדן, שהרחיבה באופן קיצוני את הנגישות לכלי נשק אזרחיים ואת נוכחותם במרחב הציבורי והפרטי בישראל. בין היתר נטען בעתירה כי קביעת קריטריונים למתן רישיון פרטי לנשק מחייבת עיגון בתקנות הנקבעות באישור ועדה של הכנסת, ולא ניתן להסתפק בהוראות מינהליות מטעם השר לביטחון פנים בלבד, כפי שהיה נהוג עד כה. בפברואר 2020 הוציא בג"ץ צו על תנאי בעתירה.


קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" התייחסה בסיפוק לכך שהמאבק שלה הוביל לשינוי מסוים במדיניות של המשרד לבטחון פנים בנוגע להחזקת הנשק. עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד נטע לוי מעמותת איתך-מעכי, המייצגות את הקואליציה בעתירה לבג"ץ נגד מדיניות הנשק מסרו: "השר החדש לביטחון הפנים עשה צעד בכיוון הנכון כשהכיר בכך שהתנאים לקבלת רישיון לנשק פרטי בישראל צריכים להיות מוסדרים בחקיקה בהליך שקוף הפתוח להערות הציבור. הצעד הזה חיוני במיוחד אחרי השנים האחרונות, שבהן השרים הרחיבו באופן מסוכן וחסר תקדים את היקף הזכאים להחזיק בנשק. כעת יש לקוות שוועדת הפנים תשכיל להגביל את התנאים ותחזיר את מדיניות צמצום הנשק שהיתה נהוגה במשך עשורים. למרבה הצער, לגבי נשק אבטחה ממשיך השר החדש במדיניות חסרת האחריות של השרים שבאו לפניו. החלטת השר להאריך את ההיתר שניתן למאבטחים לקחת איתם את הנשק הביתה מייצרת סיכון ברור לבני ביתם ולעצמם. הנתונים באשר לרצח נשים בנשק אזרחי והתאבדויות בנשק חייבים להדיר שינה מעיני השר ולהוביל לשינוי המדיניות המעוותת של קודמיו".




bottom of page