top of page

חשש שהמדינה נערכת לגירוש במסאפר יטא; הגשנו עתירה לדיון נוסף


הריסת בתים בכפר מרכז שבמסאפר יטא
הריסת בתים בכפר מרכז שבמסאפר יטא, 19.5.2022. צילום: שירה ליבנה, ACRI

האגודה לזכויות האזרח ותושבי מסאפר יטא עתרו היום (19.6.2022) לבג"ץ בבקשה לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בחודש מאי האחרון, ואשר הכשיר גירוש של כאלף נשים, גברים, ילדים וקשישים פלסטינים מאזור מסאפר יטא בדרום הר חברון. פסק הדין שניתן באישון לילה ביטל באחת את צו בית המשפט שהגן על התושבים מגירוש במשך 22 שנים.


מיד לאחר פרסום פסק הדין החל הצבא בפעולות אינטנסיביות המשנות באופן ניכר את מציאות חייהם של התושבים: החרמת כלי רכב והריסות מבנים הפכו דבר שבשגרה, מחסומי דרכים נפרסו בשטח, בעיקר בכניסות וביציאות מן הכפרים. תושבים, מבקרים ופעילים מעוכבים תדיר. מורי בתי הספר נאלצים לצעוד ברגל מחשש שרכבם יוחרם. בחלק הדרומי של שטח האש החלו המשיבים לחפור תעלות עמוקות, חלקן בשדות מעובדים. כמו כן, בסוף השבוע של 11 ו-12 ביוני החלו כוחות הביטחון לערוך מעין מפקד אוכלוסין – חיילים עברו בין הכפרים ג'ינבה, פחית, חלת א-דבע, תבאן, מג'אז וספיי תחתא ורשמו את פרטי התושבים. כל אלה מגבירים את החשש כי המדינה נערכת לביצוע גירוש המוני באזור.


בבקשה לדיון נוסף, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דן יקיר ורוני פלי מהאגודה, נטען כי פסק הדין של בג"ץ שהכשיר את גירוש התושבים עומד בסתירה מובהקת להלכות קודמות ולדין הבינלאומי, ועלול לאפשר את ביצועו של פשע מלחמה. בבקשה ציינו העותרים כי פסק הדין מבטל הלכה למעשה את כלל ההגנות שמעניק הדין הבינלאומי לתושבים המוגנים בשטח הכבוש: "בשל כך שבית המשפט הנכבד קבע בהינף קולמוס כי חוק ישראלי גובר על המשפט הבינלאומי הוא ראה עצמו פטור מלדון בטענות מרכזיות של העותרים לפי המשפט הבינלאומי: ראשית, שאסור למעצמה הכובשת להשתמש בשטח הכבוש כמגרש האימונים שלה, ומותר לה לקיים אך ורק אימונים שקשורים קשר הדוק לשמירה על ביטחון האזור הכבוש; ושנית, שחל איסור להתאמן על קרקע פרטית", נכתב בבקשה.


במקביל לעתירה לדיון נוסף ביקשנו מבית המשפט להוציא צו ביניים שיורה לצבא להימנע מאימונים בשטח עד להחלטה בבקשה לדיון נוסף. "למשיבים אצה הדרך, ולאחר למעלה מ-22 שנים בהן השטח כמעט שלא שימש לאימונים באש חיה, הם מבקשים לשוב ולהתאמן בו למחרת הגשת הבקשה לדיון נוסף בעתירה – מועד שהיה ידוע להם מראש", נכתב בבקשה לצו הביניים. "מכך ניתן ללמוד שגמרה בליבם ההחלטה להעביר בכפייה את העותרים, בני משפחותיהם ושאר תושבי שטח האש מבתיהם מבלי לחכות להחלטה בעתירה שבכותרת, או למצער למרר את חייהם של התושבים ולהופכם לבלתי נסבלים".


תשובת הצבא לבקשה לצו ביניים כללה תיאור של כיווני ירי של פגזי הטנקים והנשק הקל שצפוי להתרחש בסמוך לבתים של תושבי מסאפר יטא, תוך ציון יבש שמרקם החיים של התושבים יוכל להמשיך להתקיים. בית המשפט דחה את הבקשה לצו ביניים. האגודה מסרה בתגובה: "אנו מודאגים ומאוכזבים מהחלטת בג"ץ שנמנע מלאסור על הצבא ירי של פגזי טנקים ונשק קל בסמוך לבתיהם של נשים, גברים, ילדים וקשישים במסאפר יטא. רק לפני כמה שנים הצבא טען שלא ניתן להתאמן באימונים עם אש חיה ללא פינוי האוכלוסיה ולפתע אמצעי הבטיחות מניחים את דעתו. האמת צריכה להאמר - אימוני צה"ל שיחלו מחר יסכנו במודע ושלא לצורך אוכלוסיה אזרחית ויאמללו את שגרת חייהם של מאות תושבים".


עורכי הדין דן יקיר ורוני פלי: "פסיקת בג"ץ מחודש מאי פוטרת את הצבא מכל החובות המוטלות עליו מתוקף הדין הבינלאומי ומתירה העברה בכפייה של תושבים מוגנים. יש לקוות כי בג"ץ יקבל את הבקשה לקיים דיון נוסף ויהפוך את ההלכה לפיה ניתן לבצע פשעי מלחמה בחסות בית המשפט".




bottom of page