top of page

הישג! צה"ל לא יחייב חיילים לא יהודים לצאת לכנס גיור


אילוסטרציה

בעקבות עתירה שהגשנו לפני כשנה וחצי, צה"ל יפסיק לחייב חיילים שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה להשתתף בכנסי הכנה והסברה לגיור. צה"ל גם ניסח נוהל חדש בנוגע לזימון חיילים לכנסים אלה. בעקבות השינויים שהושגו, העתירה נמחקה.

את העתירה הגישה עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח, בשמו של קצין בצה״ל, סגן סטניסלב יורובסקי, בן לאם לא יהודייה, שעלה לישראל מאוזבקיסטן כילד וגדל והתחנך בישראל. יורובסקי קיבל מספר זימונים לכנסי הסברה, אף שהודיע כבר בלשכת הגיוס כי אין לו עניין להתגייר. למרות שביקש שלא ללכת לכנסים, נאמר לו על ידי מפקדיו שהוא חייב להשתתף בהם. גם חיילות וחיילים אחרים פנו אלינו סיפרו על מסע לחצים שמפעיל עליהם הצבא להתגייר, בין היתר באמצעות מפקדיהם.

לאחר שבדיון קודם השופטים מתחו ביקורת על התנהלות הצבא, בוטלה חובת ההשתתפות בכנסים. כעת גיבש צה"ל נוהל חדש, שבו נקבע כי חייל שיודיע שאין לו עניין בגיור לא יזומן פעם נוספת לכנס.

סגן סטניסלב יורובסקי, שבשמו עתרנו, אמר לאחר הדיון: "אני עתרתי גם בגלל המקרה האישי שלי וגם אחרי שראיתי שמפעילים לחץ לא ראוי על חיילים אחרים. אני מקווה שהצלחנו להניע שינוי ושחיילים אחרים לא יאלצו להתמודד עם לחצים דומים לאלה שהופעלו עלי״.

עו"ד טל חסין: "הפרקטיקה של תיוג חיילים וחיילות חסרי דת ושידולם לצאת להליך גיור אורתודוקסי, לא פעם על ידי בכירים מכם, היתה משפילה ופוגענית, והתבצעה תוך חדירה גסה לתחום ענייניו הפרטיים של החייל. אין בסמכות הצבא לשדל חיילים להתגייר ולכפות עליהם תכנים שנועדו להצעידם אל חיק היהדות".

bottom of page