top of page

הישג משמעותי במאבק לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב


אילוסטרציה
© Spiroview Inc. | Dreamstime.com

בעקבות המאבק הציבורי, והעתירה שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח מטעם שולה קשת וחברי וחברות מועצת העיר מסיעת "אנחנו העיר", מטה המאבק לפינוי התחנה ומגמה ירוקה, משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו על הסכם עקרונות שבמסגרתו עד לשנת 2023 תפונה 50% מהתחבורה הציבורית בתחנה המרכזית החדשה. כמו כן, משרד התחבורה הצהיר בדיון בבית המשפט כי הוא מקדם בוועדה לתשתיות לאומיות תכנית לפינוי התחנה עד 2026.


עם-זאת, בדיון שהתקיים הבוקר (7.9.2022) בבית המשפט לעניינים מנהליים, התברר כי בין העירייה למשרד התחבורה לא נחתם עדיין הסכם לשלב ב' של פינוי התחנה. עורכי הדין שייצגו את העירייה בדיון אף אמרו כי בעירייה לא התקבלה לעת עתה החלטה לפנות באופן מלא את התחנה, וכי פינוי שכזה "מתעלם מהמציאות ומתכנית המיתאר". לצד זאת נציג העירייה אמר שהעירייה התחייבה לא להתנגד לתכנית שהגיש משרד התחבורה לות"ל.


לאור ההישג של ההחלטה לפינוי שלב א' של התחנה, החליטו העותרים למחוק את העתירה. יחד עם זאת, העותרים מסרו כי ככל שלא תרשם בחודשים הקרובים התקדמות לחתימה על הסכם נוסף, לפינוי מלא של התחנה, תישקל הגשת עתירה חדשה לבג"ץ נגד משרד התחבורה והעירייה.


עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, שייצג את התושבים: "פינוי התחנה יצא לדרך, אבל לא ניתן להסתפק בהחלטות שכבר התקבלו לפינוי חצי מהנסיעות למסופים חלופיים. התחנה היא מפגע קשה שמייצר זיהום אוויר קיצוני ומטרדים קשים, וכל עוד התחנה לא תפונה יימשך ההרס בשכונת נווה שאנן. אם ראש העירייה יערים קשיים על תכנית משרד התחבורה לפינוי התחנה עד 2026, אנחנו נמצא עצמנו שוב מולו בבית המשפט, שכן התושבים לא מוכנים לחכות 20 שנה להקמת מסופי הקבע החלופיים, ויש צורך אקוטי בפתרון ביניים לפינוי התחנה בהקדם ושינוי פני המקום".


שולה קשת, חברת מועצת עיריית תל אביב-יפו ומנכ"לית תנועת אחותי: "רשמנו היום הישג גדול לתושבות ותושבי דרום תל אביב, ולכל אזרחי ואזרחיות המדינה. בזכות ההפגנות, המאבק הציבורי והמאבק המשפטי הגענו להישג משמעותי בפינוי המפגע העצום הזה. נמשיך להיאבק למען פינוי מלא של התחנה המרכזית, שרק הוא יביא לצדק סביבתי, חברתי ותחבורתי".




bottom of page