top of page

הקורונה ואנחנו: זכויות תושבי/ות ירושלים המזרחית

לרשימה המלאה של פעילויות האגודה לזכויות האזרח בתקופת משבר הקורונה לחצו כאן.



21.1.2021: פנינו למנכ"ל משרד הבריאות ולראש עיריית ירושלים, ביחד עם עיר עמים, בדרישה להקים מוקדים לחיסון נגד קורונה בשכונות ירושלים המזרחית אשר מעבר לגדר ההפרדה.



29.7.2020: פנינו לוועדת החינוך, התרבות והספורט לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"א. עמדנו על הבעיות והחוסרים הקיימים במערכת החינוך בירושלים המזרחית ועל האתגרים המיוחדים שנוספים בתקופת הקורונה, כגון הצורך לשמור על מרחק ועל היגיינה והצורך במחשבים ובתשתיות אינטרנט לשם למידה מרחוק, ופירטנו את הצעדים שיש לנקוט כדי להיערך בהתאם.



21.7.2020: פנינו שוב לשירות התעסוקה, יחד עם ארגון העובדים מען, וביקשנו שוב לאפשר לתושבי ירושלים המזרחית להגיש את טופס ההתייצבות בשפה הערבית או להעניק להם שירות טלפוני למילוי הטופס, לתת שירות במוקד הארצי בשפה הערבית ולתרגם את ההודעות השוטפות באתר לערבית.

בעקבות פנייה דומה שלנו ב"גל הראשון" של הקורונה תורגם הטופס המקוון להתייצבות לשפה הערבית, אך עדיין אי אפשר היה למלא אותו בערבית. שירות התעסוקה נעזר בסטודנטים שסייעו לתושבים למלא את הטפסים, אך הפרויקט הסתיים בסוף אפריל. השירות הודיע כי יתגבר את המוקדנים דוברי הערבית במוקד הטלפוני כדי שיעזרו במילוי הטפסים, אך מבדיקה שערכנו עולה שבמוקד לרוב אין תשובה, וגם כשיש – אין שירות זמין בשפה הערבית.



20.7.2020: שוטרי מחוז ירושלים הורו לבעלי עסקים בירושלים המזרחית לסגור את כלל החנויות והמסעדות בסוף השבוע, למרות שהיו בתי עסק שעל פי החלטת הממשלה אפשר היה להמשיך ולהפעילם (כמו בתי מרקחת, חנויות לממכר מזון ומוצרי הגיינה וחנויות אופטיקה). כשהממשלה חזרה בה מההחלטה לסגור מסעדות, ההנחיות שניתנו לסוחרים בירושלים המזרחית לא תוקנו. פנינו ליועצת המשפטית של המשטרה וטענו כי ההנחיות ניתנו בחוסר סמכות והסבו נזק כלכלי כבד לסוחרים ובני משפחותיהם, וביקשנו לוודא שהדבר לא יישנה.


סימן V

18.7.2020: בעקבות פנייתנו (13.7.2020) למשרד התחבורה, חודשה פעילות התחבורה הציבורית בכפר עקב – שכונה הממוקמת מעבר לחומת ההפרדה בתחום המוניציפלי של ירושלים. פעילות הקו היחיד, הצפוף והחיוני שעבר בשכונה בתדירות גבוהה פסקה סמוך לפרוץ משבר הקורונה, תוך פגיעה קשה ביכולתם של התושבות והתושבים להגיע לעבודה, לבתי ספר (של החופש הגדול), למוסדות רפואיים ולצרוך את השירותים שירושלים מספקת.



פנינו (21.4.2020, 14.5.2020) למשרד התחבורה, בדרישה למצוא חלופה לתשלום במזומן עבור נסיעות באוטובוס בירושלים המזרחית. בשל הקורונה אסר משרד הבריאות על תשלום במזומן באוטובוסים וקרא לכולם להצטייד ברב-קו, אולם בירושלים המזרחית שירות הרב-קו לא מופעל.


פנינו (31.3.2020, 7.4.2020, 22.4.2020) למשרד הבריאות בדרישה לפרסם את מסלולי חולי הקורונה הערבים. ראו פירוט בפוסט הזה.

סימן V

19.4.2020: פנינו לבנק הדואר כדי שיחולקו כרטיסי חיוב לתושבים לשם משיכת קצבאותיהם. ציינו כי לנוכח הקשיים בחלוקת דואר בירושלים המזרחית, ובפרט בשכונות שמעבר לחומת ההפרדה, נדרשת היערכות מיוחדת כדי לוודא שכל הכרטיסים יגיעו ליעדם. ב-21.4.2020 נענינו כי בנק הדואר נערך לחלוקת הדואר בשכונות מעבר לגדר, וכי הושקעו משאבים רבים בהיערכות ובאיתור הלקוחות.


6.4.2020: פנינו בשם האגודה וארגון העובדים מען אל מנהל מינהל בנק הדואר בבקשה שסניף הדואר המרכזי הורדוס שברחוב סלאח אלדין בירושלים המזרחית יפתח חשבונות בנק לתושבים. מתלונות שקיבלנו עלה כי הבנק מסרב לפתוח חשבונות חדשים בתקופה זו; מכיוון שחשבון בנק הוא תנאי להגשת תביעה לדמי אבטלה במוסד לביטוח לאומי, מדיניות זו פוגעת במיוחד בתושבים שהוצאו לחל"ת בתקופת המשבר. ב-8.4.2020 נענינו כי הליך פתיחת חשבון בנק אורך זמן והלחץ בסניף אדיר, וכי הפונים יכולים להגיש בקשה לפתיחת חשבון בנק ביחידות אחרות.

סימן V

2.4.2020: פנינו למשרד הבריאות ולעיריית ירושלים בבקשה שיפתחו מוקדים לבדיקת קורונה גם בשכונות שמעבר לחומת ההפרדה. כמה ימים לאחר מכן נפתחו תחנות לבדיקות קורונה במחסום מחנה הפליטים שועפט ובכפר עקב, ומאוחר יותר גם במחסום קלנדיה.


25.3.2020: פנינו ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה שיבחן בדחיפות את התנהלות המשטרה בשכונת עיסאוויה שבירושלים המזרחית, ובפרט כלפי קטינים תושבי השכונה, בעידן הקורונה. ציינו כי גם בתקופה זו ממשיכים שוטרים להיכנס לשכונה בקבוצות גדולות יום אחר יום, כשהם יוצרים חיכוך יזום ומכוון עם תושבים ומבצעים חסימות ועיכוב שרירותי של תושבים, תוך סיכון חיי התושבים וחייהם שלהם עצמם. עוד כתבנו כי לפחות שישה קטינים תושבי עיסאוויה נעצרו או עוכבו בימים האחרונים, תוך זלזול בהוראות הבטיחות וסיכונם בהידבקות בנגיף.


23.3.2020: פנינו, יחד עם המוקד להגנת הפרט ועם רופאים לזכויות אדם, למנכל משרד הבריאות ולמנכ"ל מגן דוד אדום, בדרישה שיורו לצוותי מד"א להיכנס לשכונות ירושלים המזרחית אשר מעבר לחומת ההפרדה כדי לבצע בדיקות קורונה. בשגרה, אמבולנסים של מד"א לא נכנסים לשכונות אלה, ופוגשים את הנזקקים להם במחסום מחנה הפליטים שועפאט ובמעבר עטרות (קלנדיה). כתבנו שפרקטיקה זו, שפסולה גם בימים כתיקונם, לוקה בחוסר סבירות קיצוני בעידן הקורונה, ושמשרד הבריאות ומד"א מחויבים מכוח חוק לדאוג לפינוי חולים ולהסעתם למוסדות רפואיים.



bottom of page