top of page

תמיכה במאבק המורות והמורים היא תמיכה בעתיד של כולנו


אילוסטרציה
© Inna Reznik | Dreamstime.com

חברות וחברים יקרים,


כבר שנתיים וחצי שהמורות והמורים בישראל עובדים ללא הסכמי שכר. שכרם הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD, ושחיקתו מביאה לשחיקה נוספת במעמדם, הנמצא גם כך במקום ירוד. מערכת החינוך בישראל מצויה במשבר עמוק זה כמה עשורים: צפיפות חמורה בכיתות ובגנים; השקעה תקציבית כמעט אפסית בגיל הרך; מחסור חריף במורים ובמורות בחינוך העברי; תקצוב נמוך והעסקת חסר בחינוך הערבי הם רק חלק מהמאפיינים. משבר הקורונה העמיק עוד יותר את הפערים במערכת החינוך וחשף את אי-השוויון המעמדי.


השיח הציבורי על המורות והמורים רווי בדימויים שליליים, ואיגודי העובדים שלהם מוצגים על ידי האוצר כמי שגורמים לבעיה. זוהי דוקטרינת ההלם: אסטרטגיה פוליטית של ניצול משברים נרחבים כדי לקדם מדיניות ניאו-ליברלית, להחליש את המערכות הציבוריות ולקדם הפרטה. זוהי אסטרטגיה שבאופן שיטתי מעמיקה את אי-השוויון, מחזקת את האליטות ומחלישה את כל היתר.


המורים והמורות בישראל זכאים ליציבות תעסוקתית, שכר הולם וארגוני מורים חזקים, על מנת לקיים מערכת חינוך טובה, שיודעת להתמודד עם אי-השוויון החברתי העמוק המאפיין את החברה בישראל. אנחנו חייבים לשמור על המערכות הציבוריות שלנו חזקות, איכותיות וסולידריות. המאבק על שכר המורים הוא מאבק על העתיד של כולנו.


האגודה לזכויות האזרח תומכת במאבקם של המורות והמורים, ופועלת לקדם שוויון הזדמנויות בחינוך, חינוך נגד גזענות וחינוך לדמוקרטיה ולזכויות אדם. הנה כמה דברים שעשינו ממש לאחרונה:


אילוסטרציה

חינוך נגד גזענות

בחודשים האחרונים לקחנו חלק פעיל בוועדת היגוי של משרד החינוך בנושא ״חיים בשותפות״. ביולי אימצה שרת החינוך את דוח הוועדה. רבות מההמלצות בדוח מבטאות את הגישה הפדגוגית שלנו, לפיה חינוך נגד גזענות צריך להיות מהלך רוחבי כלל-מערכתי, בדגש על הכשרת צוותי חינוך ופרחי הוראה וגיבוש מדיניות ברורה ומחייבת בנושא. נמשיך לפעול מול המשרד כדי שההמלצות לא יישארו רק על הנייר אלא יתוקצבו וייושמו.

דוגמה לגישה שלנו להתמודדות חינוכית עם גזענות תמצאו במאמרה של ד"ר גליה בונה, המציע מודל חדשני לחינוך נגד גזענות, שעתיד להתפרסם בקרוב בספר החדש שלנו בנושא זה.


אילוסטרציה

חייבים לשים גבול!

בשבוע שעבר פורסם שמשרד החינוך אינו מאשר לתלות בכיתות מפות הכוללות את הקו הירוק, אשר הופקו וחולקו ביוזמת עיריית תל אביב לבתי ספר בעיר. פורום חינוך לזכויות אדם, מייסודה של האגודה לזכויות האזרח, פנה לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ולמנכ"לית המשרד, בקריאה לתמוך בחינוך לחשיבה ביקורתית ובדיון עם תלמידים.ות על סוגיות שנויות במחלוקת. אפשר להצטרף לעצומה של הפורום כאן.


"המורה, מותר לך להגיד את זה": כל מה שכדאי לדעת בנושא חופש הביטוי של מורות ומורים

המורה, מותר לך להגיד את זה

בחודש יוני פורסמה כתבה על פוסטים שהעלו לרשת מורים מבית הספר אורט בעכו כשנה לפני כן, סביב אירועי מאי 2021. בעקבות הכתבה זומנו ארבעה מורים לשימוע. האגודה ליוותה את המקרה ונתנה ייעוץ משפטי לאחד מהם. לקראת פתיחת שנת הלימודים חשוב להזכיר – למורות ולמורים מותר להביע דעה, ברשתות החברתיות ובכיתה, גם בנושאים שנויים במחלוקת. אפשר להיעזר בזכותון שלנו – "המורה, מותר לך להגיד את זה" – שמסביר באופן ברור מה מותר ומה אסור ומסייע לאנשי ונשות חינוך לבצע את עבודתם לפי שיקול דעתם המקצועי והערכי ללא חשש.


אילוסטרציה

נפרד לעולם איננו שווה

"בני הבכור, בן 8 וחצי, מאוד עסוק במשמעויות של הפרדתו מילדים בעלי אזרחות לגבי הזהות שלו והחיים שלו במדינה. הוא מבין שלמרות שהוא נולד וגדל פה כמו כל ילד ישראלי, הוא לא רצוי פה ולא שייך". כך סיפרה ל' בעתירה שהגשנו יחד עם ארגון א.ס.ף., ספריית גן לוינסקי והקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, נגד ההפרדה הנהוגה במוסדות חינוך בתל אביב-יפו בין ילדים.ות אזרחי ישראל לילדים.ות של מבקשי מקלט. ב-26 ביולי דחה בית המשפט המחוזי את העתירה. אנו נערכות לערער על פסק הדין המקומם לבית המשפט העליון, ומזמינות אתכם לתרום ולהצטרף למאבק.


אילוסטרציה

בין ג'בל מוכאבר לרחביה

לפני כשבועיים עתרנו נגד עיריית ירושלים בדרישה לתקן ליקויי בטיחות קשים באזור מוסדות חינוך בירושלים המזרחית. בדיקה שערכנו העלתה תמונה של הזנחה קשה: כמעט ואין מעברי חציה ומדרכות בקרבת בתי הספר והגנים, אין פסי האטה, אין תמרורי הגבלת מהירות או "ילדים חוצים" ואין אזורים מוסדרים להורדת והעלאת תלמידים. על העירייה מוטלת חובה לדאוג לכל התלמידים והתלמידות ולהגן על זכותם לבריאות, לכבוד ולשוויון. היא לא הייתה מעלה על דעתה להתעלם מפניות של מנהלים והורים, אשר התריעו על הסכנה, בשכונות מערב העיר.


לאפליה ולגזענות אין מקום במערכת החינוך – לא בבתי הספר ולא בדרך המובילה אליהם.


בברכת שנת לימודים פורייה ומוצלחת,


צוות מחלקת החינוך: נעמי בייט-צורן, מסי אייצק, סוהיר ג'רג'ורה וסולי ורד



bottom of page