top of page

הקורונה ואנחנו: הזכות לחינוך

לרשימה המלאה של פעילויות האגודה לזכויות האזרח בתקופת משבר הקורונה לחצו כאן.


13.10.2020: הצטרפנו לפנייה של מרכז רקמן, שדולת הנשים וארגונים נוספים בעניין מתווה החזרה ללימודים במגזר החרדי, שעל פיו תלמידות במסגרות החינוך החרדי יישארו בבית כך שכיתות הלימוד שלהן ישמשו את הבנים ללמידה בקבוצות קטנות. בפנייה עומדים הארגונים על הפגיעה הקשה בזכויות היסוד של התלמידות לחינוך, לשוויון, לכבוד ולאוטונומיה, ומבקשים מהממשלה ומהכנסת להבטיח שכל החלטה בנוגע למתווה חזרה ללימודים תהיה שוויונית ותחול באופן אחיד על תלמידות ועל תלמידים.



פנינו (5.7.2020, 17.8.2020) לשרים הרלבנטיים ולבכירים במשרד החינוך בדרישה להיערך להמשך הלמידה המקוונת בשנת הלימודים תשפ"א. עמדנו על הפערים הדיגיטליים בין קבוצות אוכלוסיה בישראל, ודרשנו להנגיש מחשבים ותשתיות אינטרנט לכלל התלמידים. פנינו בנושא גם לוועדת המדע והטכנולוגיה ולוועדת החינוך, התרבות והספורט.


סימן V

27.5.2020: בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע קיבל עתירה שהגשנו ב-21.5.2020, והורה למשרד החינוך לחבר למים זורמים מתחם חינוכי המאגד את גני הילדים וכיתות א' עד ט' בכפר הבלתי מוכר תל ערד. בעתירה טענו בין היתר כי מים הם זכות יסוד חיונית, שמקבלת משמעות גדולה עוד יותר בשל הנסיבות הבריאותיות הנוכחיות והצורך לשמור על היגיינה.


13.5.2020: פנינו למנכ"ל משרד החינוך, בדרישה שיורה למוסדות החינוך החרדים לבנות לפעול בהתאם למתווה השיבה ללימודים של המשרד, ולחזור ללמד את התלמידות. המציאות מלמדת, שבעוד שגני ילדים וכתות א'-ג' בחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי והחרדי לבנים שבו לפעול, הבנות נותרו בבית, ככל הנראה בעקבות קריאות של רבנים שעומדים בראש זרמים בחינוך. ב-17.5.2020 הודיע משרד החינוך לתקשורת שכל הילדות חזרו ללמוד, אך מבדיקתנו עלה שהורים רבים לא קיבלו הודעה על כך. אנו ממשיכים לעקוב.


4.5.2020: עתרנו לבג"ץ ביחד עם הקליניקה לזכויות בחינוך באוניברסיטת חיפה בשם הורים לתלמידים ושורת ארגונים נגד משרדי החינוך והאוצר, בדרישה להנגיש את מערך הלמידה מרחוק לכל התלמידים בישראל. ציינו כי תוכנית הלימודים ברשת מותירה מחוץ לה רבבות תלמידים שאינם יכולים להשתתף בה בשל מצוקה כלכלית והיעדר מחשבים וטאבלטים בבתים, ולעתים בשל כך שהיישוב כולו אינו מחובר לחשמל, וממילא לא לאינטרנט. עוד תבענו להנגיש לערבית את כלל תכני השיעורים המקוונים, ולדאוג לכך ששיעורים מקוונים שעולים בערוצי טלוויזיה פרטיים ישודרו גם בערוץ הטלוויזיה הציבורי, בעברית ובערבית. פנייה ראשונה בנושא נשלחה למשרד החינוך ה-29.3.2020.


21.4.2020: הסעות בחינוך המיוחד: פנינו למשרד החינוך בדרישה לדאוג להפעלת מערך ההסעות לתלמידים כפי שמחייב החוק. מוסדות החינוך המיוחד נפתחו במתכונת חלקית, אך להורים נמסר כי עליהם להסיע בעצמם את ילדיהם למסגרות. בפנייה הדגשנו את החשיבות במסגרת, בליווי ובטיפול המקצועי, הנחוצים כל כך לילדים בחינוך המיוחד, ובפרט התקופה זו. טענו שהפעלת מוסדות החינוך המיוחד בלי להסדיר את ההסעות פוגעת בתלמידים מעוטי אמצעים ובמתגוררים בפריפריה - כל מי שהוריו אינם יכולים להסיעו ברכב הפרטי ללימודים ובחזרה.


30.3.2020: פנינו לאגפי החינוך והרווחה בלוד, עם העתק לשרי החינוך והרווחה, בעקבות פנייה שקיבלנו ממשפחה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. דרשנו להציע מענה חירום באמצעות השירותים הפסיכולוגיים ומחלקות החינוך והרווחה, כדי להדריך ולסייע להורים המעוניינים בכך בהתמודדות עם מצב שבו לילדים חסרה מסגרת טיפולית וחינוכית.




bottom of page