top of page

הקורונה ואנחנו: זכויות אסירים ועצורים

לרשימה המלאה של פעילויות האגודה לזכויות האזרח בתקופת משבר הקורונה לחצו כאן.


22.6.2020: הגשנו לוועדת החוקה את הערותינו להצעת חוק בעניין דיוני מעצר באמצעים טכנולוגיים, המבקשת לקבוע כי בשל הקורונה אסירים ועצורים לא יובאו לבית המשפט לדיונים בעניינם, ותחת זאת הדיון יתקיים באמצעות וידאו או שיחת טלפון. לעמדתנו, הצעת החוק פוגעת פגיעה קשה ביותר בזכויותיהם של אסירים ועצורים להליך הוגן, ואפשר למצוא פתרונות אחרים שיאפשרו להם לממש את זכויותיהם.



27.5.2020: הגשנו למשרד לביטחון פנים הערות לתזכיר חוק שנועד להתמודד עם התפרצות גל שני של קורונה באמצעות מניעת ביקורי משפחות וכניסה של עורכי דין לבתי הסוהר והמעצר. התייחסנו לחשש שתזכיר החוק ימשיך את המגבלות הלא מידתיות על כלואים שהוסדרו בתקנות שעת חירום, והצענו חלופות והתרמות שאפשר לבצע כדי להבטיח לכלואים את האפשרות לממש את זכויותיהם גם במקרה של התפרצות נוספת של המגיפה.


13.5.2020: הגשנו את הערותינו לתזכיר חוק בעניין דיוני מעצר באמצעים טכנולוגיים, שנועד להתמודד עם התפרצות גל שני של קורונה באמצעות הסמכה של שר המשפטים והשר לביטחון פנים להכריז כי בשל התפשטות הנגיף לא ניתן לקיים דיוני מעצרים בנוכחות העצורים. עמדתנו היא כי השתתפות עצורים בדיוני מעצר באמצעות ויעוד חזותי ולעיתים רק באמצעות טלפון היא הסדר לא חוקתי שלא ראוי לקדם לאור הפגיעה הקשה והמוכחת בזכויות היסוד של העצור, ולמצער לא ראוי לקדם את החוק כעת, כשהמגיפה בנסיגה ברורה.

סימן V

7.5.2020: הבטחת הכנסה לאסירים ששחרורם הוקדם: כדי להקל על הצפיפות בבתי הסוהר כחלק מההתמודדות עם הקורונה הוקדם שחרורם (עד 30 יום) של כ-500 אסירים מתוקף תקנות שעת חירום. בניגוד לאסירים משוחררים, שזכאים לקבל הבטחת הכנסה למשך חודשיים מיד עם השחרור, אסירים אלה לא זכאים לקצבה זו משום שהם עדיין בסטטוס "אסיר" ונמצאים ב"חופשה מיוחדת". בעקבות פניותינו, יחד עם הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת חיפה ובמרכז הבינתחומי לשר הרווחה (12.4.2020) ולמוסד לביטוח לאומי (21.4.2020, 3.5.2020) הכיר המוסד לביטוח לאומי באסירים אלה כזכאים להבטחת הכנסה, ויאפשר להם להגיש בקשה רטרואקטיבית כך שיהיו זכאים לגמלה ממועד יציאתם לחופשה.


26.4.2020: פנינו יחד עם ארגונים עמיתים לשר לביטחון פנים ולשירות בתי הסוהר בדרישה לפרסם את נתוני התחלואה בקורונה בקרב האסירים והסוהרים. ציינו כי שב"ס מפרסם מידע מועט וחלקי על תוצאות הבדיקות שהוא עורך, דבר שיוצר חרושת שמועות ומגביר את החרדה בקרב האסירים.

סימן V

23.4.2020: בוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה עברה הצעת חוק שמאפשרת להאריך את מעצרו של חשוד גם אם אי אפשר לקדם את החקירה בעניינו בשל בידוד שלו או של עד מרכזי בתיק. ההצעה המקורית היתה בעיתית מאוד מבחינת הפגיעה בזכויות חשודים. בעקבות הערותינו (30.3.2020, 16.4.2020) ופעילותנו בוועדה, הנוסח שעבר בסופו של דבר רוכך באופן משמעותי ביחס להצעה המקורית, וצומצמה הפגיעה בזכויות.

סימן V

6.4.2020: פנינו יחד עם רופאים לזכויות אדם לשירות בתי הסוהר, בעקבות פניות שהגיעו אלינו מאסירים על מחסור חמור באספקת סבון ידיים וחומרי ניקוי וחיטוי במתקנים שונים, ועל אי הקפדה על כללי היסוד בדבר היגיינה, חיטוי וניקיון. בעקבות פנייתנו שופרו אמצעי הניקיון והחיטוי.


29.3.2020: פנינו לשירות בתי הסוהר (שב"ס) ולמשרד התקשורת בבקשה לאפשר למשפחות של אסירים להפקיד כספי קנטינה באופן מקוון, ולא רק פיזית דרך בנק הדואר. בשל משבר הקורונה בני משפחה רבים לא יכולים להגיע לסניפי הדואר (בשל חשש לצאת מהבית, בידוד או צמצום התחבורה הציבורית), ואסירים רבים נותרו ללא כסף בחשבון וללא יכולת לקנות כרטיסי חיוג ומוצרי מזון. ממשרד התקשורת נמסר לנו כי מדובר בהנחיות של שב"ס, ומטעם השב"ס טרם נענינו.

סימן V

27.3.2020: הצטרפנו לפנייה (19.3.2020) של רופאים לזכויות אדם וארגונים עמיתים בדרישה לצמצם את אוכלוסיית הכלואים למינימום האפשרי, על מנת להפחית את סכנת ההידבקות ולהבטיח את בריאות הכלואים. ואכן, ב-20.3.2020 הודיע שירות בתי הסוהר על כוונה להוציא לחופשה כ-500 אסירים, וב-27.3.2020 נחקקו תקנות שעת חירום המתירות לשב"ס להוציא אסירים הקרובים לסיום מועד ריצוי מאסרם לחופשה של 30 יום.


26.3.2020: בהמשך לפנייתנו בנושא מ-18.2.2020, הצטרפנו לעתירה של המוקד להגנת הפרט וארגונים נוספים בדרישה לאפשר לאסירים ביטחוניים קשר טלפוני עם בני משפחותיהם, וזאת לאור הפסקת ביקורי משפחות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. בדיון שהתקיים ב-2.4.2020. עמדה המדינה על סירובה לאפשר לאסירים הביטחוניים גישה לטלפונים, אך הודיעה שתאפשר גישה מוגבלת לאסירים קטינים.


25.3.2020: דמי אבטלה לאסירים משוחררים: פנינו למוסד לביטוח לאומי בעניינם של אסירים משוחררים שאיבדו את עבודתם בתקופה זו, ואינם זכאים לדמי אבטלה משלא השלימו את תקופת האכשרה הנדרשת. בפניה טענו כי מרבית האסירים משתייכים לאוכלוסיה במעמד חברתי-כלכלי נמוך ורבים מהם יוצאים מהכלא כשהם חסרי כל. מי מהם שהצליחו למצוא עבודה לאחר שחרורם מוצאים עצמם כעת עם פיטוריהם או הוצאתם לחל"ת בפני משבר כלכלי וקיומי קשה ביותר, שמעלה מאוד את הסיכון להתדרדרותם בחזרה לעולם הפשע. לנוכח זאת דרשנו להגמיש את הקריטריונים לזכאות לדמי אבטלה ביחס לאסירים משוחררים. ב-31.3.2020 פנינו בעניין גם לשר הרווחה.




bottom of page