top of page

נאבקים בממשלה המסוכנת


וידאו: בלי זכויות אדם אין דמוקרטיה - מסכמים שנה 2022

חברות וחברים יקרים,

רגע לפני כינונה של הממשלה הקיצונית והמסוכנת ביותר לדמוקרטיה שנראתה כאן מעולם, ולקראת סיומה של השנה האזרחית, אנו מזמינים אתכם ואתכן לצפות בהישגים ובמאבקים הגדולים של השנה החולפת.

האיומים על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם שלנו גדולים יותר, מסוכנים יותר ומפחידים יותר. אבל אנחנו מוכנים יותר מתמיד! בהמשך הניוזלטר תמצאו את המיפוי המלא של האיומים שהכין צוות האגודה, את קמפיין החוצות שלנו על הסכנות בפסקת ההתגברות, שאלות ותשובות על הנזקים בהצעה לתיקון חוק איסור הפליה ועוד. צוות האגודה לזכויות האזרח נחוש ומוכן מאי פעם לצאת ולהגן על בתי המשפט, על מוסדות החינוך, על התרבות, על התקשורת החופשית – על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם.

אני קוראת לכן ולכם להמשיך לתמוך בנו ולהצטרף אלינו, כי לשותפות שלכם יש כוח עצום, במיוחד בעת הזו. עד סוף השנה, כל תרומה תוכפל על ידי התורמים הגדולים שלנו ותסייע לנו פי שניים. 2023 עומדת להיות שנה לא פשוטה, ואנחנו זקוקים לכם ולכן כדי להתמודד עם האתגרים החדשים.


שלכם.ן,


נועה סתת

מנכ"לית


 

"חוק ההפליה" – שאלות תשובות

חוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים קובע שעסק המספק מוצר או שירות ציבורי או מפעיל מקום ציבורי (למשל – בית מלון, מועדון לילה) אינו יכול להפלות את מבקשי השירות מחמת גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, גיל, מעמד אישי ועוד. כעת, על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית החוק יתוקן, כך שייתן לבעל עסק דתי פטור מהאיסור להפלות אם הדבר נוגד את השקפתו הדתית, או כדי למנוע פגיעה בחלק מן הציבור בשל אמונתו הדתית.


מה ההשלכות של התיקון המוצע? מה צפוי לקרות אם הוא יתקבל? ומה עם זכותו של בעל עסק לחופש הדת והמצפון? כל מה שצריך לדעת – ב"שאלות ותשובות" באתר שלנו.

 

מפת האיומים על הדמוקרטיה

בעקבות ההסכמים הקואליציוניים והממשלה המתגבשת, ערכנו מיפוי של האיומים הפוטנציאליים על זכויות האדם ועל הדמוקרטיה בישראל. המיפוי מתבסס על הצהרותיהם של שרים לעתיד בממשלה הנכנסת, על הצעות חוק שהציעו בכנסות הקודמות, על המשא ומתן הקואליציוני וההסכמים שנחתמו מכוחו, ועל ניירות עמדה שפרסמו מכוני חשיבה מהימין המזוהים עם חברי הקואליציה הנכנסת.

המיפוי מדגיש איומים ואתגרים מערכתיים, שעלולים להסב נזק בלתי הפיך לדמוקרטיה בישראל. לא מדובר במסמך המתיימר להציג פרשנות פוליטית או חיזוי העתיד; מטרתו למפות את האיומים, לעורר דיון במשמעותם ובהשלכותיהם ההרסניות, ולייצר פלטפורמה להיערכות למתן מענים שונים.

​אנחנו באגודה לזכויות האזרח מתכוונים להיאבק באיומים הללו, ומזמינות פעילות ופעילים, ארגונים וגופים המעוניינים להגן על זכויות האדם ועל הדמוקרטיה להצטרף למאבק.

על מפת האיומים שלנו ועל הסכנות בממשלה המתגבשת דיברנו גם בניו-יורק טיימס, בגארדיאן וב-NPR.

 

זה מה שעלול לקרות אם תהיה כאן פסקת התגברות

נכנס לתוקף: חוק האוסר הקמת משפחה לבני אותו מין - זה מה שעלול לקרות עם פסקת ההתגברות

השבוע פתחנו בקמפיין חוצות יחד עם התנועה לחופש המידע, הכולל המחשות ברורות לכוח שהפוליטיקאים יקבלו לידיהם אם פסקת ההתגברות תעבור. בקמפיין הצענו תרחישים שיכולים להתממש אם פסקת ההתגברות תעבור, ובהם: איסור על השכרת דירות לערבים, איסור על גברים ונשים לשבת יחד בתחבורה ציבורית, איסור מוחלט על הפגנות ועוד.


במיוחד על רקע ההסכמים הקואליציוניים ההרסניים לזכויות האדם, חשוב להבין כי הכוונה להעביר את פסקת ההתגברות משמעותה הסרת כל בלם והגנה מפני דריסת זכויותינו.


 

על אדישות ועל מנהיגות

עו"ד דן יקיר מקבל את מגן השקיפות

״אמרה שמיוחסת למרטין לותר קינג היא ׳אדישותם של הטובים מפחידה יותר מעריצותם של הרעים׳. או בלשונו של דנטה: ׳מקום מיוחד בגיהינום שמור לאלה שבעתות של משבר מוסרי שומרים על הניטרליות שלהם׳. אז לאף אחד ואחת אין את הזכות להיות ניטרליים בשעה הזו, זו עת חירום. האגודה לזכויות האזרח והחברה האזרחית כולה כבר נערכו בהיערכות חירום כדי להתמודד עם האיומים המאוד משמעותיים ואנחנו מבטיחים לקיים את ההאשמה החמורה של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, שהטיח בנו, שאנחנו, ארגוני זכויות האדם, מהווים איום״.

כך אמר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, בטקס שבו הוענק לו מגן השקיפות לשנת 2022 מטעם עמותת ״שקיפות בינלאומית - ישראל (שבי״ל)״ בשבוע שעבר.

בטקס נאמה שופטת בית המשפט העליון לשעבר, אילה פרוקצ'יה. הנה כמה דברים שאמרה על דן ועל האגודה:

״בשיטה דמוקרטית חוקתית ניתן לזכויות האדם מעמד עליון במשפט, וזאת כדי להגן על הפרט, על המיעוט, על החלש, על המופלה, על הזר, מפני עוצמת הפגיעה האפשרית של שלטון הרוב. [...] ארגוני זכויות האדם, ובראשם האגודה לזכויות האזרח, והתקשורת על כל צורותיה, הם העין הרואה, האוזן השומעת, הלב הקשוב להתרחשויות בשטח. [...] דן יקיר כיועצה המשפטי של האגודה הוא במידה רבה גם מוביל דרכה במנהיגותו, במסירותו המוחלטת לרעיון זכויות האדם ובנכונותו להקדיש את חייו המקצועיים למימושו. זוהי מנהיגות זכויות אדם ברמה ובאיכות הגבוהים ביותר, שמשתלבים בה רגישות אנושית רבה, רמה אינטלקטואלית ומקצועית-משפטית גבוהה ביותר. מנהיגות כזאת הופכת את האגודה לזכויות האזרח למנוע רב משמעות.״


bottom of page