top of page

קפוא בחוץ אבל המאבק מתחמם, וזוהי השעה להצטרף


הפגנה
Photo: Gali Bessudo | Shatilstock

חברות וחברים יקרים,


ההפיכה המשטרית בעיצומה. במסגרת המהלך לחיסול הדמוקרטיה שמובילה ממשלת ישראל בימים אלה, יידונו בכנסת בשבוע הבא הצעות לשינויים בוועדה למינוי שופטים ולביטול הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. אלה הם הצעדים הראשונים להחלשת מערכת המשפט ולהכפפתה לרשות המבצעת, שיחד עם הצעדים הבאים המתוכננים יעניקו לממשלה כוח ללא מצרים ויסירו את כל ההגנות על זכויות האדם של כולנו.


מול הצונאמי של יוזמות החקיקה ההרסניות אנחנו באגודה לזכויות האזרח פועלים בשעה הקריטית הזו בכל החזיתות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו: בכנסת, בבתי המשפט, במערכת החינוך, בתקשורת, ברשתות החברתיות ובשטח. זוהי שעת חירום אמיתית, ועל כל אחת ואחד מאיתנו להתגייס למאבק ככל יכולתנו.



שלכן ושלכם,


נועה סתת

מנכ"לית




מה אנחנו עושות.ים:


בזירה המשפטית

  • הגשנו עתירה עקרונית לבג"ץ נגד שינויי החקיקה שהרחיבו את סמכויותיו של השר לביטחון לאומי על חשבון מפכ"ל המשטרה ("חוק בן גביר").

  • פנינו ליועצת המשפטית לממשלה ואנו נערכים להגיש עתירה עקרונית נגד הכוונה להסמיך את השב"כ להתערב במאבק בפשיעה. זאת בשל החשש לפגיעה בלתי מידתית בחירויות ובזכויות יסוד, בעקרונות יסוד של ההליך הפלילי ובדמוקרטיה, וכן לפגיעה בחברה הערבית ולחוסר שוויון באכיפת החוק.

  • פנינו לשר התרבות בעניין הכוונה להגביל את המימון לתאגיד השידור הציבורי "כאן", ובכך למעשה להביא לסגירתו. זאת מכיוון שהשידור הציבורי הוא כלי מרכזי וחסר תחליף למימוש חופש הביטוי, חופש המידע וחברה חופשית ודמוקרטית.

  • עתרנו לבג"ץ נגד עיכוב נוסעים בכניסה לתחנות הרכבת בשל לבוש עם כיתוב פוליטי או נשיאת תכנים פוליטיים וחומרי הפגנה.

עורכות ועורכי הדין באגודה ממשיכים לעקוב כל העת אחר היוזמות הממשלתיות לשינוי מערכת המשפט והמשטר בישראל ולצמצום חופש הביטוי, ושוקלים את אפשרויות הפעולה כדי לבלום אותן.

במערכת החינוך

  • פורום חינוך לזכויות אדם – התארגנות אקטיביסטית של מורות ומורים מייסודה של האגודה – מילא תפקיד מרכזי בארגון מחאה של נשות ואנשי חינוך בעד מערכת חינוך ערכית, חזקה, עצמאית, שאינה נשלטת על ידי גורמים קיצוניים, גזעניים והומופוביים. הצעדים הבאים כבר בתכנון!

  • יחד עם הפורום, ארגנו את הפגישה הראשונה של קהילת מורות ומורים בחיפה להגנה על החינוך לדמוקרטיה.

  • מורות ומורים, מנהלות ומנהלי בתי ספר, סטודנטים וחניכי מכינות, יהודים וערבים - עם כל אלה נפגשנו השבוע ברחבי הארץ, כדי להגן יחד איתם על החינוך לדמוקרטיה, לזכויות אדם ונגד גזענות בישראל.

  • מחלקת חינוך מציעה השתלמויות ללא תשלום לצוותי הוראה ולרשויות המקומיות, ומעודדת את אנשי ונשות החינוך לשוחח עם התלמידים על דמוקרטיה.

במרחב הציבורי


הציבור בישראל מוצף במידע מטעה, ספינים ו"פייק ניוז" לגבי המהפכה המשפטית. תפקידה של האגודה לזכויות האזרח הוא לספק לציבור מידע עובדתי, מדויק ונגיש, ואנו עושים זאת, בין היתר, בדרכים הבאות:

  • אנו מספקים לעיתונאיות ולעיתונאים בארץ ובעולם מידע ונתונים, פרשנות וחוות דעת משפטיות, ומתראיינים תכופות לכלי התקשורת. דוברים ודוברות של האגודה או דיווחים על פעילותה מופיעים בכ-20-15 פריטי מדיה מדי יום, כולל מהדורות מודפסות, אתרי חדשות, רדיו וטלוויזיה (ראו למשל: מאמר של נועה סתת, מאמר של עו"ד גיל גן-מור).

  • באמצעות נוכחות אינטנסיבית ברשתות החברתיות - פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, עדכון שוטף של אתר האגודה והפצת ניוזלטרים, אנו מספקים לציבור בישראל מידע מדויק ועדכני בעברית, ערבית ואנגלית.

  • באמצעות סרטונים קצרים וממוקדים אנו ממחישים לציבור את הנזק שעלול להיגרם בעקבות המהפכה המשפטית.

  • אנו מביאים לשיח הציבורי קולות של קבוצות מיעוט ושל אוכלוסיות פגיעות, כדי להמחיש את ההשפעה הצפויה של המהפכה המשפטית על האנשים המוחלשים ביותר בישראל.

תדרוכים ושיתופי פעולה

  • יחד עם "הארץ", קיימנו כנס של משפטים, חוקרות ונשות ואישי ציבור מובילים כדי לדון בהשפעת המהפכה המשפטית על זכויות האדם ובדרכים להיאבק בה (לצפייה לחצו כאן | על הכנס באתר "הארץ")


  • אנו עורכים תדרוכים לבעלי ברית אסטרטגיים מרכזיים של ישראל, החולקים את הערכים הדמוקרטיים שלנו, ומעדכנים אותם על האיומים על הדמוקרטיה בישראל:

- קיימנו מפגש עם נציגי האיחוד האירופי על השינויים המוצעים במערכת המשפט (ראו נייר עמדה);

- יחד עם ארגונים עמיתים, ערכנו תדרוכים לעיתונאים ולנציגי האיחוד האירופי על משמעות קווי היסוד של הממשלה וההסכמים הקואליציוניים מבחינת זכויות האדם של הפלסטינים בגדה המערבית (ראו נייר עמדה).


בכנסת

  • אנו מקיימות פגישות עם חברות וחברי כנסת מהקואליציה כדי להביא נקודת מבט של זכויות אדם על הצעות החוק והיוזמות השונות שמקדמת הממשלה. ולהציג טיעונים להגנה על ערכים ועל מנגנונים דמוקרטיים. (תקראו שוב את המשפט הזה. נשמע הזוי אבל זו המציאות שכולנו חיים בה כרגע!)

  • אנו מסייעות לחברות וחברי כנסת מהאופוזיציה להתנגד ליוזמות הממשלתיות באמצעות מתן ניירות עמדה, מידע וטיעונים משפטיים.

  • אנו משתתפות בדיונים בוועדות הכנסת, ובמקרים מסוימים – מסרבות להשתתף בהן במחאה על הפגיעה בנורמות הפרלמנטריות.

בשטח

  • האגודה לוקחת חלק באירועי המחאה, ויחד עם ארגונים נוספים בחברה האזרחית היא שותפה לארגון ההפגנות הציבוריות הגדולות ולתיאומים עם המשטרה כדי להבטיח את חופש הביטוי והזכות למחאה (ראו למשל: מנכ"לית האגודה נועה סתת בהפגנה בתל אביב, 9.1.2023).

  • אנו אוספות מידע ועדויות מהשטח על מקרים של התערבות המשטרה ופגיעה בחופש הביטוי (עצירת אוטובוסים בדרך להפגנות, שימוש לא פרופורציונלי באמצעים לפיזור הפגנות, מעצרים מיותרים), ונוקטות צעדים משפטיים או תקשורתיים במקרים המתאימים.

  • אנו מפיצים בקרב ארגונים, פעילות ופעילים המארגנים ומשתתפים באירועי מחאה מידע על זכויותיהם.

צאו לרחובות! למידע מתעדכן על מוקדי המחאה לחצו כאן.

היערכות פנימית


בתוך האגודה פיתחנו צוותי תגובה בין-מחלקתיים כדי לאסוף את כמויות המידע העצומות המגיעות מהממשלה, מהכנסת, מהתקשורת ומהשטח, ולפתח מענה אסטרטגי לאיומים ולאתגרים. הממשלה מקדמת את סדר היום המסוכן והמפחיד שלה במהירות שיא, ואנחנו עושות ונעשה שימוש בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על דמוקרטיה ועל זכויות האדם.



האגודה קוראת לכל מי שיכול.ה לצאת לרחובות ולהצטרף למחאות המתוכננות בסוף השבוע וביום שני, וליוזמות האחרות המתפרסמות ברשתות החברתיות. קפוא בחוץ אבל המאבק מתחמם, וזוהי השעה להצטרף.

bottom of page