top of page

זכויות אדם במלחמה

חברות וחברים יקרים,


אלה ימים נוראים. הלב שבור, הצער גדול וכך גם החשש והדאגה. כמו כולם גם אנו, עובדות ועובדי האגודה, מזועזעים והלומים. קשה להכיל את העצב והדאגה - העצב מהאסון ביישובי הדרום, מנפגעים חפים מפשע בעזה, החרדה הבלתי נתפסת לגבי מצבם של החטופים. אין מילים לבטא את הזעזוע.


בתוך הזוועות אנו זוכרות וזוכרים כי תפקידנו בשעת מלחמה רק הופך למשמעותי יותר, ואנו ממשיכות את המחויבות שלנו לפעול למען הגנה כוללת על זכויות אדם.


מאז פרצה המלחמה אנו עוסקים בהגנה על זכויות אדם במצבי חירום. בהמשך המייל, באתר שלנו וברשתות החברתיות תוכלו להתעדכן ולתמוך בעשייה שלנו בתקופה הזו.


בהצהרה משותפת של ארגוני זכויות אדם, שאליה הצטרפה האגודה, נכתב בין היתר:


"גם עכשיו, בעיקר עכשיו, חייבים להחזיק בעמדה מוסרית ואנושית ולא ליפול לייאוש ולרגשות נקם. האמונה ברוח האדם, בטוב שקיים בו, הכרחית יותר מתמיד. על האנושיות ועל האמונה באדם אנחנו לא נוותר, גם בימים האלו, כשזה קשה יותר מתמיד.


כמי שמתנגדים תמיד ובאופן עקבי לפגיעה בחפים מפשע, גם בזמן הנורא הזה אנחנו מבקשים להשמיע קול חזק וברור נגד פגיעה בחפים מפשע. בישראל ובעזה. הרג של אזרחים נוספים לא יחזיר את אלו שאבדו. חורבן חסר הבחנה ומצור הפוגע בחפים מפשע לא יביאו לרגיעה, לצדק או לשקט.


כמי שפועלים למען זכויות אדם ומקדשים את החיים, אנחנו קוראות וקוראים עכשיו להפסיק כל פגיעה בלתי מובחנת בחפים מפשע ובתשתיות אזרחיות; אנו קוראים להיכנס למשא ומתן ולפעול בכל דרך אפשרית לשחרור החטופים, תוך מתן עדיפות לאזרחים המוחזקים בידי החמאס. זה הדבר האנושי והמעשי ביותר לעשות. עכשיו".


בתקווה לימים שקטים,


נועה סתת

מנכ"לית





>> יחד עם ארגונים עמיתים, פנינו לרשויות שונות בדרישה לקחת אחריות על שלומם וביטחונם של אזרחיות ואזרחים שאמצעי המיגון העומדים לרשותם אינם מספקים או שאין להם מיגון כלל – בשכונות מוחלשות ביישובי הדרום, בכפרים הבדואים בנגב ובירושלים המזרחית.


>> שלחנו הערות לתזכיר חוק המבקש לאפשר דחייה של חיובים ותשלומים למי שנפגעו קשות מהמלחמה. ביקשנו להרחיב את תחולת החוק ולכלול ברשימת הזכאים גם את תושבות ותושבי נתיבות, אופקים, אשקלון ויישובים נוספים, וכן בני משפחה מדרגה ראשונה של חטופים, שבויים ונעדרים.


>> בעקבות פנייתנו, חברת החשמל הודיעה לציבור על מדיניותה לתקופה זו: אין ניתוקי חשמל לבעלי חוב; ניתן לדחות תשלום בהסדר חוב ללא ביטול ההסדר וללא ריבית פיגורים; ויינתנו קודי חירום מספקים לבעלי מת"ם.


>> ביקשנו מהיועצת המשפטית לממשלה להנחות את הממשלה להימנע משימוש נרחב ולא הכרחי בכלי הלא דמוקרטי של תקנות שעת חירום, ולהשתמש בהן רק לצרכים בהולים הנובעים מהלחימה או לאספקת צרכים אזרחיים מיידים.


>> פנינו לממשלה, לצבא ולמשטרה בעקבות עשרות אירועים של אלימות קשה וחסרת תקדים של מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית, וגירוש של קהילות שלמות מבתיהן, ודרשנו לספק להם הגנה ולאפשר למגורשים לשוב לבתיהם.


>> פנינו לשר הביטחון ולגורמים נוספים בעקבות סגירה של המחסומים בעוטף ירושלים, שניתקה את תושבי השכונות שמעבר לחומת ההפרדה מהעיר. ביקשנו לפתוח את המחסומים לכניסתם של התושבות והתושבים – שהם בעלי מעמד חוקי בישראל או היתרי כניסה – ובפרט למי שמחזיקים בהיתר איחוד משפחות או למי שנזקקים לכך בדחיפות מטעמים רפואיים והומניטריים.


>> ביקשנו מחברות הסלולר לסייע למשפחות הנרצחים במתקפת חמאס בעוטף עזה לאכן את הטלפונים הניידים של הקורבנות ללא צו שיפוטי וללא עלות.


>> פנינו למשטרה בעקבות הגבלות שבהן נתקלו מפגינות ומפגינים. הבהרנו שגם בתקופה קשה זו יש להבטיח הגנה על חופש הביטוי וזכות ההפגנה, בכפוף למגבלות פיקוד העורף.


>> פנינו לרשויות הצבא ולמשטרה בעניינם של פלסטינים ששוהים בישראל בהיתרי איחוד משפחות ופלסטינים שלחייהם נשקפת סכנה בשטחי הרשות, וששוהים בישראל עם היתרים לצורכי רווחה (להט''בים, נשים מאוימות ברצח על רקע מגדרי, ועוד). ביקשנו להימנע מגירושם לשטחי הרשות בעת המלחמה, ונענינו בחיוב. עוד ביקשנו לחדש היתרי רווחה שפוקעים בימים אלה ולתת היתרים זמניים למי שבקשתם תלויה ועומדת.


>> יחד עם ארגונים עמיתים, דרשנו משירות בתי הסוהר לבטל את ההגבלות המחמירות שהוטלו על זכויות האסירים, ולהפסיק שלילה של זכויות יסוד ומניעה שרירותית ובלתי מידתית של הטבות שאינן קשורות בשום צורה למצב המלחמה. כמו כן התנגדנו לתזכיר חוק המבקש לצופף עוד יותר את שטח המחיה של אסירים ועצורים כדי שניתן יהיה לקלוט את מאות הפלסטינים מעזה שנעצרו מאז תחילת המלחמה


>> הצטרפנו לפניית ארגונים בעניין פועלים פלסטיניים מרצועת עזה ששהו בישראל בהיתר. ההיתרים שלהם בוטלו עם תחילת המלחמה, וחלקם נעצרו. ביקשנו לשחררם ולאפשר להם לעבור לגדה.


>> בעקבות פנייתנו, הוסרה חסימה בכביש הגישה היחיד אל הכפר וולאג'ה שבגדה, שבודדה את תושבי הכפר ולא אפשרה גם הכנסה של מוצרים חיוניים. הצבא הציב חסימות רבות בכל רחבי הגדה המערבית, וחלק מהכפרים נצורים לגמרי.


>> פנינו לוועדת הכספים בכנסת בבקשה להבטיח כי במסגרת מתווה הפיצויים שיגובש יינתן מענה לעובדות ולעובדים הנאלצים להיעדר מעבודתם בשל המצב (לרבות סגירת מוסדות החינוך).


>> התנגדנו לכוונה להתקין תקנות שעת חירום שיאפשרו לשר התקשורת לסגור כלי תקשורת בגלל טענה ששידוריו עלולים לערער את הסדר הציבורי או משמשים את האויב כבסיס לתעמולה. בהמשך צומצם הנוסח כך שהוא מתייחס רק לכלי תקשורת זרים, אנו ממשיכים לטפל בנושא.



bottom of page